elevator emergency rescue system
سیستم خروج اضطراری . سیستم نجات اتوماتیک اضطراری آسانسور.
ARD
سیستم نجات اضطراری آسانسور در آسانسور یک سیستم ایمنی بسیار مهم است که طراحی شده تا از گیر افتادن مسافران در داخل کابین هنگام قطع برق یا سایر شرایط اضطراری که باعث توقف ناگهانی آسانسور میشود، جلوگیری کند.
Automatic Rescue Device به معنی “سیستم فرود اضطراری اتوماتیک”
این سیستم ، برای آسانسورهای بدون گیربکس الزامی است ولی برای سایر آسانسورها پیشنهاد می شود.این سیستم اختیاری است و بنا به درخواست مشتری در تابلو فرمان آسانسور نصب می گردد.
چون این سیستم همزمان با Black Out فعال میشود، ممکن است از اصطلاح ” بلاک اوت آسانسور ” بصورت غیر رسمی استفاده شود . اما این یک اصطلاح فنی استاندارد در صنعت آسانسور نیست.
بلک اوت آسانسور هنگام قطع برق کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه رسانده و درب های کابین را باز میکند.
ARD مخفف
سیستم نجات اضطراری آسانسور چیست؟
* ARD در واقع یک واحد منبع تغذیه پشتیبان برای سیستم کنترل و موتور محرک آسانسور است.
* این سیستم به طور مداوم منبع تغذیه اصلی آسانسور را زیر نظر دارد.
* به آن منبع تغذیه اضطراری آسانسور یا دستگاه عملیات نجات اتوماتیک نیز گفته میشود.
سیستم نجات اضطراری آسانسور چگونه کار میکند؟
* تشخیص قطع برق: هنگامی که ARD قطع برق یا نقص در منبع تغذیه اصلی را تشخیص میدهد، بلافاصله فعال میشود.
* فعالسازی برق پشتیبان: با استفاده از منبع تغذیه پشتیبان خود، که معمولاً یک باتری است، شروع به تامین برق سیستم کنترل و موتور آسانسور میکند.
* ارسال سیگنال خطا به کنترلر: ARD یک سیگنال به کنترلر آسانسور ارسال میکند که نشاندهنده قطع برق است.
* حرکت کنترلشده: کنترلر آسانسور ترمز موتور را آزاد میکند. ARD موتور را تغذیه میکند تا کابین را به آرامی به نزدیکترین درب طبقه حرکت دهد. جهت حرکت ممکن است به سمت طبقهای باشد که به کمترین انرژی نیاز دارد.
* باز شدن درب: هنگامی که کابین به نزدیکترین طبقه میرسد و با سطح آن همتراز میشود، دربهای آسانسور به طور خودکار باز میشوند و به مسافران اجازه میدهند با خیال راحت خارج شوند. برخی از سیستمها ممکن است یک نشانگر صوتی یا تصویری نیز داشته باشند تا نشان دهند که خروج امن است.
* خاموش شدن خودکار: پس از مدت زمان مشخصی با باز بودن دربها، ARD معمولاً منبع تغذیه موتور آسانسور را برای صرفهجویی در باتری خاموش میکند. ممکن است دربها دوباره بسته شوند یا باز بمانند، این بستگی به طراحی سیستم دارد.
مزایای کلیدی سیستم نجات اضطراری آسانسور
* تخلیه اضطراری: مهمترین مزیت آن تخلیه ایمن مسافران در هنگام قطع برق است و از گیر افتادن و احتمالاً پریشانی آنها جلوگیری میکند.
* کاهش زمان خرابی: در برخی موارد، ARD میتواند به راهاندازی مجدد سریعتر آسانسور پس از وصل شدن برق کمک کند.
* افزایش ایمنی: به طور قابل توجهی ایمنی کلی آسانسورها، به ویژه برای مسافران آسیبپذیر را بهبود میبخشد.
* انطباق با استانداردها: بسیاری از مقررات ساختمانی و ایمنی اکنون نصب سیستمهای ARD در آسانسورها را الزامی میکنند.
* کاربری آسان: این سیستم به طور خودکار و بدون نیاز به هیچ اقدامی از سوی مسافران عمل میکند.
نکات مهم:
* نگهداری: نگهداری منظم سیستم ARD، به ویژه باتریهای پشتیبان، برای اطمینان از عملکرد قابل اعتماد آن در مواقع اضطراری بسیار مهم است.
* نه UPS: در حالی که هم ARD و هم UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) برق پشتیبان را فراهم میکنند، ARD به طور خاص برای نجات اضطراری طراحی شده است، در حالی که UPS ممکن است کاربرد گستردهتری در حفظ عملکرد مداوم داشته باشد.
* آسانسورهای قدیمی: اغلب میتوان سیستمهای ARD را در آسانسورهای موجود نصب کرد، اما سازگاری آن به سیستم کنترل آسانسور بستگی دارد.
منبع تغذیه در سیستم نجات اضطراری آسانسور
در بیشتر موارد، سیستم فرود اضطراری اتوماتیک (ARD) به یک منبع تغذیه اضطراری نیاز دارد تا کار کند، اما لزوماً به یک UPS جداگانه و جامع نیاز ندارد.
در واقع، ARD خودش یک نوع منبع تغذیه اضطراری اختصاصی برای عملکرد نجات در هنگام قطع برق است. این سیستم معمولاً از یک باتری پشتیبان داخلی یا یک منبع تغذیه اضطراری کوچک استفاده میکند که به طور خاص برای تامین انرژی لازم جهت حرکت کابین به نزدیکترین طبقه و باز کردن درها طراحی شده است.
بنابراین، یک آسانسور ممکن است:
* فقط ARD داشته باشد: برای اطمینان از تخلیه ایمن مسافران در هنگام قطع برق.
* هم ARD و هم UPS داشته باشد: در این صورت، UPS میتواند برق پشتیبان برای عملکردهای مختلف آسانسور را فراهم کند، در حالی که ARD به طور خاص وظیفه نجات مسافران را بر عهده دارد.
* یک سیستم EPS (منبع تغذیه اضطراری) جامع داشته باشد که هر دو عملکرد (نجات و پشتیبانی از سایر سیستمها) را یکپارچه ارائه دهد.
در عمل، ARD به عنوان یک ویژگی ایمنی اجباری در بسیاری از آسانسورها در نظر گرفته میشود و منبع تغذیه مورد نیاز آن معمولاً بخشی از خود سیستم ARD است. نیاز به یک UPS جداگانه بستگی به الزامات ساختمان، مقررات محلی و تمایل به داشتن برق پشتیبان برای سایر عملکردهای آسانسور در هنگام قطع برق دارد.
تفاوت کلیدی ARD با UPS
* ARD: یک سیستم اختصاصی برای انجام یک وظیفه خاص در هنگام قطع برق است: رساندن ایمن مسافران به بیرون. منبع تغذیه آن به طور خاص برای این منظور طراحی شده و ممکن است ظرفیت محدودی داشته باشد، فقط برای یک یا چند حرکت کوتاه کابین کافی باشد.
* UPS (منبع تغذیه بدون وقفه): یک سیستم پشتیبان برق جامعتر است که میتواند برق اجزای مختلف آسانسور (مانند کنترلر، روشنایی، ارتباطات و حتی موتور برای مدت کوتاهی) را در هنگام قطع برق تامین کند. در حالی که یک UPS میتواند شامل عملکرد ARD نیز باشد یا مکمل آن باشد، ARD به خودی خود یک سیستم مجزا با هدف مشخص است.
نکات مهم در انتخاب و نصب بلاک اوت آسانسور:
* تاییدیههای استاندارد: سیستم بلاک اوت باید دارای تاییدیههای استانداردهای ایمنی باشد.
* ظرفیت باتری: ظرفیت باتری باید متناسب با تعداد طبقات و ظرفیت آسانسور انتخاب شود.
* نصب توسط تکنسینهای متخصص: نصب سیستم بلاک اوت باید توسط تکنسینهای متخصص و مجرب انجام شود.
* سرویس و نگهداری دوره ای: برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، سرویس و نگهداری دوره ای آن ضروری است.
نکات ایمنی مهم آسانسور در هنگام قطع برق
در صورت گیر افتادن در آسانسور هنگام قطع برق (بلاک اوت) و فعال شدن سیستم ARD (فرود اضطراری اتوماتیک)، نکات ایمنی زیر را به خاطر داشته باشید:
* آرام بمانید: مهمترین کار حفظ آرامش است. وحشت و دستپاچگی کمکی نمیکند.
* دکمه زنگ خطر (Alarm) را فشار دهید: دکمه زنگ خطر را فشار دهید و نگه دارید تا صدای هشدار به بیرون ارسال شود.
* از دکمه اینترکام (Intercom) یا تماس اضطراری استفاده کنید: اگر آسانسور دارای این امکانات است، برای تماس با مسئولین ساختمان یا خدمات اضطراری استفاده کنید و موقعیت خود را شرح دهید.
* از باز کردن درها به زور خودداری کنید: هرگز سعی نکنید درها را به زور باز کنید، زیرا خطرناک است.
* صبر کنید: منتظر رسیدن کمک بمانید. تلاش برای خروج خودسرانه میتواند منجر به آسیب دیدگی شود.
* از نور موبایل استفاده کنید: اگر تاریک است، از چراغ قوه تلفن همراه خود برای دیدن اطراف استفاده کنید.
* با افراد داخل آسانسور همکاری کنید: اگر افراد دیگری نیز هستند، با هم صحبت کنید و یکدیگر را آرام کنید.
* از تکان های زیاد خوداری کنید
* اگر آسانسور مجهز به سیستم نجات اضطراری آسانسور باشد پس از مدت کوتاه فعال شده به ارامی در طبقه پایینتر توقف نموده درب باز میشود . در صورت ک نیمه باز شد پس از توقف کامل بادست انرا باز کنید.
* در صورتی که آسانسور مجهز به سیستم نجات اضطراری آسانسور نباشد با ارامش کامل در انتظار ، کمک بمانید ، هیچ خطری شما را تهدید نمیکند .
کمک به افراد داخل کابین در صورت بلک اوت و عدم وجود سیستم نجات اضطراری آسانسور
⚠️ اگر تابلو فرمان آسانسور مجهز به سیستم ARD نبود و افراد در آسانسور گیر افتادهاند، باز کردن و نجات آنها باید توسط افراد متخصص و آموزشدیده انجام شود. تلاش افراد غیرمتخصص میتواند بسیار خطرناک باشد.
مراحل کلی که متخصصین طی میکنند به طور خلاصه عبارتند از:
* قطع کامل برق آسانسور: اولین و حیاتیترین اقدام، قطع کامل برق آسانسور از تابلوی برق اصلی ساختمان است.(از طریق سوییچ اصلی روی تابلو )
* پیدا کردن محل قرار گیری کابین بین کدام طبقات
* برقراری ارتباط با افراد گیر افتاده: صحبت کردن با آنها برای آرام کردنشان و کسب اطلاعات در مورد وضعیت و طبقه احتمالی.
* ترمز دستی موتور: متخصصین به موتورخانه رفته و ترمز دستی موتور آسانسور را پیدا میکنند.
* آزاد کردن ترمز (با احتیاط): ترمز دستی به آرامی آزاد میشود تا کابین قابلیت حرکت پیدا کند. همزمان فلکه موتور را با دست بچرخانید . ( در برخی موتورخانه رو فلکه کلمه بالا و پایین درج شده )
* همتراز کردن کابین با نزدیکترین طبقه: با دقت و به آرامی، کابین را به نزدیکترین سطح طبقه هدایت میکنند تا کف کابین با کف راهرو همسطح شود.
– در برخی موتورخانه ها یک فلش یا علامت ثابت در اتاقک آسانسور (معمولاً موتورخانه) در نزدیکی فلکهای که سیمبکسلها از روی آن عبور میکنند، علامت گذاری شد هاست.
– روی سیمبکسلها، در نقاطی که مربوط به همتراز شدن کابین در هر طبقه است، علامتهای رنگی یا نشانگرهای خاصی وجود دارد.
– هنگامی که کابین در یک طبقه همتراز میشود، علامت رنگی مربوط به آن طبقه دقیقاً روبروی فلش ثابت قرار میگیرد.
– در عیر اینصورت باید بر اساس تجربه دو تخمین فاصله فلکه را حرکت دهید.
* باز کردن دستی درب بیرونی: پس از همتراز شدن، متخصصین با استفاده از کلید مخصوص یا مکانیزم دستی، درب بیرونی آسانسور در آن طبقه را باز میکنند.
* باز کردن درب داخلی کابین: سپس درب داخلی کابین نیز به صورت دستی باز میشود تا افراد بتوانند خارج شوند.
* اطمینان از ایمنی: پس از خروج افراد، اطمینان حاصل میشود که آسانسور تا زمان بررسی و رفع مشکل، غیرفعال و ایمن شده است.
تأکید میشود که این کارها باید توسط متخصصین انجام شود. افراد غیرمتخصص نباید به هیچ وجه سعی در باز کردن دستی آسانسور داشته باشند. بهترین کار در صورت گیر افتادن و عدم وجود ARD، حفظ آرامش و تماس با خدمات اضطراری و تکنسینهای آسانسور و یا آتش نشانی می باشد.