مناقصه عبارت است از روشی برای خرید کالا یا خدمات که تمامی پیشنهادها در یک زمان و مکان مشخص بررسی شده و پایینترین قیمت قبول میگردد.
تعهدات موضوع معامله به مناقصهگری که کمترین قیمت را پیشنهاد کرده باشد، واگذار میشود.
انوع مناقصه به لحاط بررسی پیشنهاد ها
– مناقصه یک مرحله ای:
در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد، پاکتهای پیشنهاد مناقصه گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین میشود.
– مناقصه دو مرحله ای:
به تشخیص مناقصه گزار، لازم به بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها می باشد.
پس از بررسی کمیته فنی بازرگانی، پاکتهای قیمت پیشنهاد دهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را احراز کرده اند، باز میشود و پس از ارزیابی مالی برنده مناقصه تعیین میگردد.
انواع مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران
– مناقصه عمومی:
فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به اطلاع مناقصه گران میرسد.
– مناقصه محدود:
فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای مناقصه گران صلاحیت دار به اطلاع مناقصه گران میرسد.