دسته‌ها
Uncategorized

مهندسی فروش

سیامک نامدار

مهندسی فروش / Sales Engineering

پشتیبانی فنی و تجاری از خریداران و فروشندگان محصول ، به عبارتی مهندس فروش به خریدار بالقوه یک محصول کمک می‌کند که به خوبی مشخصات فنی محصول را درک کرده و بتواند با مقایسه و ارزیابی سایر محصولات بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.
و از طرفی دیگر به پشتوانه تخصص و بازخورد های دقیق و مستقیم از تقاضا و بازار ، بهترین مشاور صاحب و یا تولید کننده محصول به حساب می آید .

کاربرد مهندسی فروش

امروزه مهندسی فروش در تمامی صنایع از جمله ساختمان و املاک ، تحت عناوین مختلف ازجمله مهندسی فروش و بازار یابی املاک و مستغلات و یا مهندسی فروش پروژه های ساختمانی بکار گرفته می شود.

مهندسی فروش تعادل در معاملات

البته اینطور به نظر میرسد ، که انجام چنین وظیفه‌ای در یک سازمان توسط مهندس فروش می‌تواند باعث یک نوع تضاد منافع شود چرا که در نظر گرفتن اصل ،” لحاظ منافع خریدار”، میتواند برای منافع صاحب محصول ، مخاطره آمیز باشد و یا بالعکس ، ولی تخصص و مطالعه دقیق پروژه و تحلیل صحیح اقتصادی ، توانایی بوجود آوردن تعادل را در معاملات به او میدهد ، اما به هر حال مهم ، ارائه ارزش واقعی به طرفین و رفتار صادقانه با آنهاست.

توانائی فروش در مهندسی فروش

یک مهندس فروش علاوه بر اشراف فنی نسبت به محصول یا خدمت باید از مهارت‌های عام فروش نیز برخوردار باشد. به ویژه او باید همیشه خود را نسبت به آخرین وضعیت و مشخصه‌های فنی محصول به روز نگه دارد.
بهمین خاطراو به طور ذاتی با بخش تحقیق و توسعه سازمان نیز در ارتباط می‌باشد. بدیهی است اطلاع از ویژگی‌های فنی محصول رقباء نیز از لوازم کار یک مهندس فروش موفق است.
توانائی فروش شاید بتوان گفتن ذاتی ، ولی بسیار مدرن است.یعنی فرد درعین حال که توانائی درونی دارد از ابزار ها و روش هی مدرن هم استفاده می کند.
درواقع مهندسی فروش قائم به فرد است و شخص حقوقی (شرکت ها ) که مدعی مهندسی فروش هستند با تفکر یک شخص حقیقی توانمند ، حرکت می کنند. یک شرکت دولتی یا شرکت خصولتی و یک مدیر عامل حقوق بگیر ، اگر هم بخواهد  نمی تواند مهندسی فروش کند.
مهندسی فروش بخشی از توانائی توسعه دهندگان ساختمان و املاک  می باشد.