پرلیت

پرلیت را به عنوان سنگ فوم ، خاک رس منبسط شده و اسفنج شیشه ای نیز می نامند.

پرلیت از انواع سبکدانه یک ماده معدنی طبیعی است.ترکیبات آن سیلیکات آلومینیم است و محتوای آب بسیار بالایی دارد (2 تا 5 درصد)  و وقتی بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد  گرم می شود، به سرعت شروع به انبساط می کند.آب موجود در داخل آن خارج شده و این عمل باعث می شود تا ماده خاکستری داخل آن تغییر رنگ داده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد گردد.
پرلیت به شیشه آمورف آتشفشانی معروف است.
پرلیت یک عایق حرارتی عالی است، به دلیل محتوای آب بالا. بسیار بازتابنده است و نور بسیار کمی را از خود عبور می دهد. این ماده معدنی برای دوام خود انرژی زیادی جذب می کند.

انواع پرلیت عبارتند از:

پرلیت کلاسیکی، پرلیت پامیسی، پرلیت گرانولار و پرلیت تجاری.

پرلیت در صنایع ساختمان ، نفت ، پتروشیمی ، نساجی (سنگشور کردن پارچه های جین)  ، فیلتراسیون ، نظامی ، کشاورزی کاربرد دارد.

پرلیت  یک ماده عایق صدا و همچنین عایق حرارتی عمل می کند. در حالت گازی، پرلیت به عنوان یک جاذب خوب با سبک وزن، خواص عایق حرارتی و ظرفیت جذب آب در نظر گرفته می شود.

پرلیت منبسط ، ماده سبک وزنی است که از پرلیت طبیعی به دست می‌آید. برای این کار پرلیت را در ابتدا خرد می‌کنند، بعد آن را ساییده و از توری‌های زیادی جهت دانه بندی عبور می‌دهند.

 

ذخایر پرلیت اطراف بیرجند، فردوس، طبس، تایباد، گناباد، نایین، کاشان و نواحی از سیستان بلوچستان است. در حال حاضر مهم‌ترین معادن فعال پرلیت در کشور معدن پرلیت شیرین بلاغ و سفید خانه است.

موارد استفاده پرلیت

ساخت الکترود ، تولید سیمان ، تولید مواد منفجره ، متالوژی ، تولید زئولیت مصنوعی ، فیلتر و صافی ، تولید فیبر شیشه ای ، تولید سرامیک ، سانیره ها ، لعاب رنگی، سرامیک الکتریکی ، سیمان پوزولان ، ساینده ها

پرلیت ساختمانی

پرلیت ساختمانی از مصالح به روز و استاندارد در ساخت و ساز ساختمانی می باشد و باعث افزایش سرعت روند ساخت و ساز می گردد. و با توجه به قیمت مناسب دارای ویژگی و مزایای بسیاری در صنعت ساختمان سازی از جمله عایق صوتی، عایق حرارتی و سبک سازی می باشد. از پرلیت در عایق کاری لوله های آب نیز استفاده می گردد که موجب کاهش صدای آب در جریان توی لوله ها می گردد.

انواع کاربرد پرلیت در ساختمان سازی

استفاده در بتن و سیمان

در ساخت بتن از ترکیب مقدار مشخصی پرلیت با سیمان مخلوط میکنن که به دلیل وزن کم پرلیت نسبت به ملات سیمان، بتن سبک تری ایجاد می شود که باعث کاهش وزن سازه و ساختمان می شود.

استفاده در گچ کاری
در گچ کاری منازل و کارگاه هایی که حرارتی زیادی در آن وجود دارد، پرلیت را به مقدار مشخصی با کچ مخلوت می کنند و سفید کاری دیوار ها را با آن انجام می دهند، همچین پرلیت از ترک خوردن گچ جلوگیری می کند.

قطعات پیش ساخته پرلیتی
به دلیل وزن کم پرلیت در ساخت دیوار های پیش ساخته و پارتیشن ها از پرلیت استفاده می کنند که باعث سبک بودن آنها می گردد.

پرلیت سیمان حفاری
با مخلوط کردن پرلیت با گل حفاری، بین لوله حفاری و دیواره چاه را با آن عایق می کنند تا مانع از نفوذ آب های اطراف و آلودگی ها گردد.

برخی پرلیت را از انواع پوکع معدنی می دانند.
کاربردهای پوکه معدنی و پرلیت تقریبا شبیه به هم است. هردو این ماده معدنی در صنایعی نظیر ساختمان سازی، کشاورزی، تصفیه فاضلاب، راهسازی و … مورد استفاده قرار می گیرند. اما براساس ساختار شکل گیری آنها تفاوتهایی میان کارآیی آندو وجود دارد.

تفاوت پرلیت و پوکه معدنی
پرلیت نسبت به پوکه معدنی وزن کمتری دارد و سبک‌تر است.
رنگ پرلیت نسبت به پوکه معدنی سفید و روشن‌تر است.
در مخلوط‌ های خاک، پرلیت میل زیادی به شناور شدن در سطح خاک دارد.
به دلیل تولید پرلیت در کارخانه معمولا شکل های مختلف و متنوعی از پرلیت نسبت به پوکه معدنی وجود دارد.

بزرگتر بودن ذرات پوکه نسبت به پرلیت باعث می‌شود کمتر توسط باد جابجا شود.
پرلیت پس از بهره برداری باید خرد و آسیاب شود و سپس در یک کوره واسط پخته شود در حالی که پوکه نیاز به پخت در کوره ندارد و بلافاصله پس از استخراج و دانه بندی مصرف می‌شود.
پوکه معدنی سنگین‌تر از پرلیت پخته است.
پرلیت در شرایط کنترل شده در کوره منبسط می‌شود و ویژگی‌های کاملتری نسبت به پوکه دارد.
حمل پرلیت به آسانی انجام می‌گیرد و می‌توان آن را به صورت خام حمل کرد و در محل آن را عمل آورد ولی پوکه معدنی در حالت اولیه دارای حجم زیاد و وزن کم است از این رو حمل و نقل آن سخت‌تر است.

Posted on