رله

Reley

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود و اتصال الکتریکی بین دو یا چند نقطه را برقرار می‌کند.

روش کنترل باز و بسته شدن این کلید الکتریکی به صورتهای مختلف مکانیکی، حرارتی، مغناطیسی، الکترو استاتیک و… می‌باشد.

پایه‌ای‌ترین عمل کنترلی برای هر تجهیز، روشن (ON) و خاموش (OFF) کردن آن است. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از سوئیچ‌ها یا کلیدها برای ایجاد وقفه در رسیدن انرژی منبع الکتریکی به مدار است.

بزرگترین عیب سوئیچ‌ها قطع یا وصل به صورت فیزیکی است. علااوه بر این، اندازه کلیدها نسبتاً بزرگ است، کُند عمل می‌کنند و تنها قابلیت سوئیچ جریان‌های الکتریکی کم را دارند.

رله‌های الکتریکی اساساً سوئیچ‌هایی هستند که عملکرد آن‌ها الکتریکی است و در شکل‌ها، اندازه‌ها و توان‌های متنوع برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع رله ها  رله الکترومکانیکی یا EMR و رله حالت جامد یا SSR است.

تفاوت کنتاکتور و رله

  • اما یک تفاوت پایه ای بین کنتاکتور و رله وجود دارد و آن اینست که کنتاکتور بیشتر در دستگاه‌هایی کاربرد دارد که ظرفیت تحمل جریان بالاتری دارند درحالیکه رله مقدار کمی از جریان به‌اندازه 0.1 آمپر تا 20 آمپر  مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کنتاکتور‌ها معمولاً برای کاربرد‌های ۳ فاز استفاده می‌شوند درحالی‌که رله‌ها بیشتر کاربرد‌ تک فاز دارند.
  • کنتاکتور، ۲ قطب را بدون اینکه مدار مشترکی بین آن‌ها باشد به یکدیگر وصل می‌کند درحالی‌که رله یک تیغه ثابت دارد که به نول متصل است.
  • علاوه بر این کنتاکتور‌ها تا 1000 ولت کارکرد دارند درحالی‌که رله‌ها تنها تا ۲۵۰ ولت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

Posted on