مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله ، تقویت سازه در مقابله با نیروهای ناشی از زلزله میباشد.

زمین لرزه، انرژی زیادی را در یک جهت به ساختمان وارد می‌کند، نیاز است تا نیرویی مخالف فشار وارد شده به ساختمان وارد گردد.

سازه‌های مختلف ممکن است بنا به دلایل زیر نیاز به مقاوم‌سازی یا بهسازی داشته باشند.

  • سازه‌هایی که در سال‌های گذشته بر اساس ویرایش های قبلی آیین‌نامه‌ها طراحی و اجراشده‌اند و در حال حاضر، با ارائه ی ویرایش های جدید نیاز به تقویت دارند.
  • سازه هایی که از ابتدا به شکل درستی طراحی نشده‌اند (مانند بسیاری از ساختمان‌های تاریخی و قدیمی) و امکان از نو ساختن آن‌ها بنا به دلایل گوناگون فراهم نیست درنتیجه، در شرایط کنونی، جهت افزایش ظرفیت باربری آن‌ها، نیاز به مقاوم‌سازی می‌باشد.
  • ساختمان‌هایی که به دلیل تغییرات معماری و کاربری یا اضافه اشکوب باید موردبررسی مجدد قرار گیرند و در صورت نیاز، مقاوم‌سازی شوند. به‌عنوان‌مثال ساختمانی که قرار است کاربری آن از مسکونی به اداری تغییر یابد و یا فضاهای داخلی معماری باهم ترکیب شوند و تعدادی از ستون‌ها و تیرها حذف شوند، در این دسته قرار میگیرند.
  • سازه‌هایی که در طول عمر مفید خود در معرض عوامل محیطی و بارگذاری‌های متفاوت ازجمله بار زلزله، بار باد، عوامل خورنده و … آسیب‌دیده‌اند و نیاز به بهسازی و در صورت لزوم مقاوم‌سازی دارند.
  • سازه‌هایی که از طراحی مناسبی برخوردارند اما در حین اجرا به دلیل اجرای غیراصولی و ضعیف، نیاز به بهسازی دارند.

انواع مقاوم سازی

دیوار برشی

مهاربند یا بادبند

سیستم کنترل ارتعاش سازه

پوشش شاتکریت دیوارهای در معرض لرزش

مقاوم سازی با FRP

میانقاب

ژاکت فولادی
ژاکت بتنی

 

Posted on