ماسه

Sand

ماسه به سنگ‌ریزه خردتر از شن گفته می‌شود. ماسه معمولاً در ساحل دریا و رودخانه یافت می‌شود. در مهندسی ، بر اساس طبقه بندی، ASTM به سنگدانه‌های ریزتر از ۴٫۷۵ میلی متر و درشت تر از ۰٫۰۷۵ میلی متر ماسه می‌گویند.
طبق استاندارد طبقه بندی خاک، ماسه به سه رده ریز، متوسط و درشت طبقه بندی می‌شود.

انواع ماسه

ماسه بادی ، ماسه سیسلیسی ، ماسه شسته

ماسه طبیعی

ماسه مصنوعی

ماسه کوهی

ماسه که از سنگ کوه ،مصالح کوهی و یا واریزه کوهی بدست آورد که بوسیله خردایش سنگ کوهی و سپس فرآوری کردن آن تولید می‌شود.

ماسه کوهی دارای کیفیت زیادی میباشد اما هزینه لازم برای استخراج کردن سنگ کوهی و در نهایت تولید کردن شن و ماسه بسیار زیاد میباشد و همچنین در مقایسه با هزینه برداشتن کردن شن و ماسه از بستر رودخانه نیز بسیار گران تر میباشد.

ماسه رودخانه‌ای

همانطور که از نامش پیداست؛ نوعی ماسه طبیعی است که در بستر رودخانه‌ها یافت و استخراج می‌شوند.

 

ماسه شکسته

ماسه ای است که از آسیاب کردن سنگ های معدنی تولید می شود و گوشه های تیز دارند. این ماسه در صورتی که میزان خاک قابل قبولی داشته باشد در تولید ملات دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرد. برای پخش کردن ملات در میان ردیف های چیده شده دیوار، مقداری خاک موجب کارکرد بهتر ملات است

ماسه ۰۶

ماسه شکسته عمدتا در سایزهای مختلف تولید می‌شود. یکی از آنها سایز ۰۶ است. سایز این نوع ماسه نیز گوشه تا ۶ میلی‌متر است، و معمولا برای کاشی کاری، سنگ کاری و دیوار چینی استفاده می‌شود.

ماسه ۰۴

ماسه شکسته‌ای که تا ۴ میلی‌متر سایز دارد ماسه ۰۴ نام دارد که تقریبا نرم‌ترین ماسه تولیدی در میان ماسه‌ها محسوب می‌شود. و برای کاشی کاری، سنگ‌کاری و دیوارچینی کاربرد دارد.

ماسه درزگیری

برای پر کردن بندهای روسازی بلوکی به کار برده می شود و باید درصد رس آن خیلی جزیی و اندازه دانه های آن به گونه ای باشد که اصطکاک بالایی را به وجود آورد، تا یک روسازی بلوکی در مقابل بار وارده به خوبی پایداری و مقاومت نماید.

ماسه نقره ای

دارای درصد ناچیزی آهن بوده و برای تولید شیشه طبی با کیفیت بالا بسیار مطلوب می باشد. رنگ نقره ای ماسه ناشی از داشتن سیلیکای خالص (SiO2) است و دارای هیچ آلودگی معدنی دیگری نیست. این نوع ماسه در صنعت ساختمان کاربرد محدودی دارد

 

انواع ماسه بر اساس شکل ظاهری

ماسه گرد: این ماسه ها همان طور که از نامشان پیداست ظاهری گرد و کروی دارند. از نوع ماسه مصنوعی نیز می باشند.

ماسه گوشه دار: این ماسه از استحکام بالایی برخوردار می باشد و تخلخل میان آن ها نسب به ماسه گرد کمتر است.

ماسه شبه گرد: این نوه ظاهر کاملا گرد ندارند و برخی گرد و برخی گوشه دار هستند.

ماسه مخلوط: این نوع ماسه شکل خاصی ندارند.

 

Posted on