بر و کف

بروکف

بر و کف  اصطلاحی است در شهر داری که بر اساس آن  کف همتراز با گذر و همچنین میزان گود برداری ، ساختمانی که قصد انجام ساخت و ساز را دارد  تعیین می شود.
کنترل بر و کف از طرف شهرداری در دو مرحله ، مرحله اول  قبل از گودبرداری و مرحله دوم بعد از گودبرداری باید انجام شود.

تعریف بر و کف

  • بر
    اشاره به بر ملک دارد. وضعیت قرار گیری ساختمان در امتداد ساختمان های مجاور را مشخص می کند.
    با توجه به اسناد و مدارک و نقشه ها و جواز و پروانه و نیز نقاط ثابت منطقه بر اساس ساختمان های مجاور، زمین های مجاور، محور خیابان، تیرهای چراغ برق، خطوط تلفن ، خطوط فاضلاب ، جدول کشی خیابان و پیاده رو تعیین می گردد.
    در صورتی که زمین بین قطعات دیگر باشد بر اساس ساختمان های مجاور انجام می گردد اما اگر کف مشخصی نداشته باشیم یا در زمین های بکر و خالی از عوارض یا ساختمان که بیشتر خارج از شهر هستند در این صورت محدوده ی زمین ها و مرز همسایه ، ارتفاع کف ساختمان مشخص نیست. و باید با در نظر گرفتن  نقاط بنچ مارک  موجود در محدوده ی منطقه نسبت به تعیین موقعیت زمین اقدام نمود.
  • کف
    ارتفاع قرار گیری فونداسیون و  کف صفر ساختمان نسبت به صفر معبر.
    بعبارت دیگر میزان اختلاف ارتفاع فونداسیون و کف ساختمان نسبت به گذر های اطراف است که از طریق تهیه نقشه یو تی ام با کد ارتفاعی انجام می شود.
    همواره کف ساختمان برای جلوگیری از آبگرفتگی باید بالاتراز خیابان باشد. در معابر شیب دار بالای شیب خیابان یا پیاده رو را به عنوان کف ساختمان تعیین می گردد.
    گذرهایی که در آن جدول خیابان اجرا شده ، اغلب جدول خیابان که اجرا شده است، صفر معماری در نظر گرفته می شود.
Posted on