سنگ دانه

Aggregate مجموعه‌ای است از دانه‌های ریز و درشت که به عنوان پرکننده ، مصالح باربر ، فیلتر و عایق و…است.  یکی از عناصر اصلی تولید بتن می باشد و یا به صورت بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیشترین مواد استخراج شده در دنیا، سنگدانه‌ها هستند.

از متداول‌ترین سنگدانه‌ها می‌توان به شن، ماسه، سنگ خرد شده، بتن بازیافتی، مواد پلمیری، خرده شیشه، خرده لاستیک ، MOT نوع 1 و بالاست اشاره کرد.

انواع سنگ دانه

سنگ دانه طبیعی
سنگ دانه مصنوعی

کاربرد سنگ دانه

 

انواع سنگ دانه بر اساس وزن مخصوص

سنگ دانه سبک
ذراتی با حداکثر چگالی 1200 کیلوگرم بر متر مکعب هستند. این سنگدانه‌ها از مواد طبیعی (سنگ پا، دیاتومیت، خاک‌اره، پوشته برنج، خاکستر آتشفشانی، پوکه معدنی) یا مصنوعی (فوم سرباره، خاکستر بادی تف جوشی، رسم متورم شده، ذغال کک، پرلیت منبسط شده و غیره) ساخته می‌شوند. استفاده از ذرات سبک، وزن سازه را کاهش می‌دهد. به علاوه، این مواد باعث بهبود خواص عایق حرارت و مقاومت در برابر آتش‌سوزی می‌شوند.
سنگ دانه استاندارد
چگالی سنگدانه‌های معمولی بین 2500 تا 2700 کیلوگرم بر متر مکعب است. این سنگدانه‌ها به منظور ساخت بتن معمولی با مقاومت 23 تا 26 مگاپاسکال مورد استفاده قرار می‌گیرند. از متدوال‌ترین سنگدانه‌های معمولی می‌توان به شن، ماسه و سنگ‌های خرد شده نظیر گرانیت، بازالت، کوارتز، ماسه سنگ و سنگ آهک اشاره کرد.
سنگدانه سنگین
سنگدانه‌های سنگین، ذراتی با چگالی بیشتر از 3000 کیلوگرم بر متر مکعب هستند. این سنگدانه‌ها اغلب به منظور ساخت بتن با مقاومت بالای 30 مگاپاسکال و سازه‌های مخصوص نظیر نیروگاه‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. مگنتیت، باریت و آهن بازیافتی از سنگدانه‌های سنگین پرکاربرد در بتن هستند.

انواع سنگدانه بر اساس ابعاد

شن : سنگدانه با ابعاد 2 تا 63 میلیمتر

ماسه : سنگدانه با ابعاد 0.063 تا 2 میلیمتر

لای : سنگدانه با ابعاد 0.002 تا 0.063 میلیمتر

رس : سنگدانه کوچکتر از 0.002 میلیمتر

 

 

Posted on