معدن سنگ

محلی که  سنگ  خام و طبیعی در آن موجود و قابل استخراج و فرآوری می باشد.

حدود ۲۵ درصد از معادن شناخته شده در ایران  معادن سنگ‌ ساختمانی می باشد.

تنوع معادن سنگ شناخته شده در ایران :

سنگ‌ مرمریت    ۵۴ درصد
سنگ‌ گرانیت     ۲۰ درصد
سنگ‌ چینی       ۱۵ درصد
سنگ‌ تراورتن     ۱۰ درصد
سنگ‌ مرمر          ۱ درصد

مهمترین معادن سنگ ایران

  • استان اصفهان دارای مهمترین معادن سنگ ایران است و دارای ۸۹ معدن سنگ تراورتن می‌باشد که در بین استانهای کشور بالاترین تعداد معدن از این نوع سنگ را دارا می‌باشد.
  • استان آذربایجان شرقی سالانه بیش از ۴۰۰۰ تن از انواع سنگ‌های ساختمانی را تولید می کند و  دارای تنوع و کیفیت بالایی می‌باشند در این استان حدود 220 معدن سنگ ساختمانی که دارای پروانه بهره برداری می‌باشند وجود دارد. سنگ مرمر، مرمریت و گرانیت از جمله سنگ‌های استخراج شده از این استان می‌باشند.
    آذرشهر  با 40 معدن فعال مهم‌ترین و معروف‌ترین شهر استان آذربایجان شرقی در صنعت سنگ ساختمانی است که با تراورتن‌های سرخ رنگ یا سنگ سرخ در معدن سردارآباد در جهان معروف است .
  • استان لرستان حدود یک چهارم از منابع سنگ ساختمانی کشور را دارا می‌باشد لذا جزو استان‌های مهم در صنایع سنگ ایران به شمار می‌رود.معادن سنگ‌های مرمریت و چینی این استان حدود ۷۰ عدد می‌باشند و
  • استان فارس که حدود ۳۰ درصد از صادرات سنگ ساختمانی ایران از این استان است
  • استان یزد بیشتر معادن آنها مربوط به معادن سنگ گرانیت و مرمریت و چینی است.در حدود یک سوم استخراج سنگ‌های ساختمانی را به خود اختصاص می‌دهد .
  • استان مرکزی ۶۴ معدن سنگ تراورتن به خودش اختصاص داده است و جزء مهمترین معادن سنگ ایران به شمار می‌رود .شهرستان محلات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع معادن سنگ‌های تراورتن در جهان دارای شهرت  و تنوع بسیار زیادی می‌باشد.
Posted on