تفلون

پلی تترافلوراتیلن  / PTFE

ماده ای سخت و قابل خمش اما ناکشیدنی است. ماده ای با توان انعطاف متوسط اما با خصوصیات گرمایشی بسیار عالی و مقاومت بی نظیر در برابر مواد شیمیایی و گذار جریان برق. ضریب اصطکاک

PTFE به طور غیرمعمولی پایینتر از بقیه جامدات است.

برای معرفی تفلون معمولا از اصطلاح پلیمر نسوز استفاده می شود. اغلب ما تفلون را از کاربردی که در ساخت انواع ظروف و ماهیتابه های آشپزخانه به خود اختصاص داده شناختیم. وارد شدن ظروفی که در اثر مواجهه با حرارت بالا هیچ آثاری از چسبندگی و سوختگی غذا در آن ها پیدا نبود نشان داد که این پلیمر فی الواقع پلیمری نچسب و نسوز است. با این حال تفلون سازان برای بهبود بخشیدن به خواص مکانیکی تفلون، اقدام به افزودن ترکیبات مختلف به آن می نمایند. افزودن ترکیباتی چون برنز، گرافیت، کربن و گلاس منجر به بهبود خواص تفلون پی تی اف ای PTFE و تقویت این پلیمر شده است.

پوشش تفلون از پرکاربرد ترین  استفاده از این ماده است

انواع تفلون

تفلون پی تی اف ای خالص PTFE

تفلون خالص یک پلیمر نسوز است (به عنوان ویرجین نیز معروف است) که مصارف زیادی در صنعت دارد و کثرت کاربرد و استفاده‌ی این پلیمر دلیلی جز در تولید قالب های مختلف آن ندارد. پی تی اف ای خالص از پلی تترا فلئورو اتیلن و به رنگ سفید به صورت ورق و میلگرد و لوله یا بوشن تولید می شود. هر کدام از این قالب های تولیدی، مصارف خاص خود را دارند. پایین بودن ضریب سایش در بین انواع تفلون ها، در تفلون خالص مشهود است. از تفلون خالص در قطعاتی استفاده می شود که ممکن است در برابر حرارت تا ۲۶۰ درجه‌ی سانتی گراد ویا عوامل شیمیایی قرار بگیرد.

تفلون پی تی اف ای گلاس PTFE+Glass یا تفلون الیاف شیشه

تفلون پی تی اف ای گلاس (یا گلس) به سبب داشتن الیاف گلاس با درصد های ۱۵ و ۲۵ درصد، مقاومت پوششی بسیاری دارد و در برابر آب نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. از تفلون گلاس برای ساخت یاطاقان ها، گسکت ها و سیت‌ها (آب‌بند ‌ها) استفاده می شود.

تفلون پی تی اف ای گرافیت PTFE+Graphite

پی تی اف ای گرافیت نیز با درصدهای متفاوت گرافیت مقاوم شده است. تفلون گرافیتی خود مقاومت اصطکاکی بیشتری نسبت به تفلون خالص دارد و در مواردی که به روانکاری بیشتری نیاز باشد از تفلون گرافیت استفاده می شود. این تفلون نسبت به سایر انواع تفلون‌ها نرم تر است و ماشین کاری راحت تری نیز دارد. همچنین به دلیل ضدسایش بودن این تفلون، در قطعاتی که نیاز به تحمل سایش زیادی وجود دارد کاربرد بسیار زیادی دارد.

تفلون پی تی اف ای برنز PTFE+Bronze

رسیدیم به پی تی اف ای برنز، با آلیاژ برنز و قلع با درصد های ۴۰ درصد و ۶۰ درصد تقویت شده است و تحمل خزش بالایی نیز دارد اما مناسب شرایط اکسیداسیون یا شرایط اسیدی و بازی نمی باشد. معمولا از میلگرد و ورق و بوشن تفلون برنز برای صنایع هیدرولیک استفاده می شود

تفلون پی تی اف ای کربن PTFE+Carbon

این نوع از تفلون با درصدهای متفاوت ۱۵٪، ۲۵٪ ویا ۳۵ درصد با کربن تقویت شده است. تفلون کربن به رنگ مشکی ذغالی است و به دلیل داشتن کربن، از تفلون خالص دارای ویژگی های بالاتری است. در مواردی که به تحمل دمایی بالاتر و هدایت الکتریکی بیشتری نیاز باشد از این نوع تفلون که به صورت میلگرد و ورق و همچنین لوله تولید می‌شود به کار گرفته می شود. همچنین پی تی اف ای کربن در برابر فشار نیز تحمل بالاتری نسبت به تفلون خالص دارد.

 

 

 

Posted on