ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی

در صورتی که متعهد از سپردن وجه الضمان نزد متعهد له اطمینان ندارد . وجه نقد نزد یک بانک بعنوان واسط سپرده میشود . بانک ها برای  تسهیل کردن این امر بجای در یافت پول نقد معادل آن چک ، سفته و یا اسناد ملکی نیز می پذیرند.

ضمانت نامه بانکی قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادر کننده (ضامن) حسب درخواست متقاضی (ضمانت خواه یا مضمون عنه) تعهد می کند بدون هیچ قید و شرط، عندالمطالبه یا در سررسید معین مبلغ معینی وجه نقد از بابت موضوع خاصی که مربوط به منقاضی است به ذینفع (مضمون له) یا به حواله کرد او پرداخت کند؛

ضمانتنامه بانکی  بر پایه عقد ضمان و پذیرش پرداخت بدهی بدهکار استوارند، و اسنادی هستند که پشتوانه مالی آنها را متقاضی ضمانت نامه تامین می کند.

ضمانتنامه بانکی بنا بر درخواست متقاضی (ضمانت خواه) گویند و مبنای آن قراردادی است که قبلا بین ضمانت خواه و ذینفع ضمانتنامه منعقد شده است.

به موجب ماده ۶۸۴ قانون مدنی عقد ضمان عبارت است از اینکه ” شخص مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده بگیرد

انواع ضمانت نامه بانکی:

1- ضمانت نامه های مناقصه یا مزایده

2- ضمانت نامه ریالی تعهد پرداخت

3- ضمانت نامه گمرکی

4- ضمانت نامه های پیمان

 

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

برای صدور ضمانتنامه های مختلف، بانکها وثایق متعددی بر اساس توان پرداخت متقاضی ضمانت نامه دریافت می کنند که معمولا یک یا ترکیبی از وثایق ذکر شده در ذیل می باشند از مشتری اخذ می شود:

الف) وجه نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی یا سپرده سرمایه گذاری مدت دار یا حساب های پس انداز قرض الحسنه نزد بانک یا گواهی های سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یا اوراق قرض الحسنه یا حساب های ارزی یا حساب سرمایه گذاری مدت دار متقاضی نزد سایر بانکها.

ب) تضمین بانکها یا موسسات اعتباری غیربانکی معتبر خارجی.

ج) سفته با ضمانت قابل قبول بانک، اموال غیرمنقول، برگ وثیقه ی انبارهای عمومی مربوط به کالا، سهام شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده باشند، کشتی و هواپیما.

 

Posted on