کندانسور پوسته و لوله

Shell and Tube condenser

این نوع کندانسور از از انواع کندانسور آبی است ، نوعی مبدل حرارتی است .. که تشکیل شده از یک دسته لوله افقی موازی که در داخل آنها سیال گازی داغ جریان داشته و که به همراه بافل  در پوسته ای لوله ای شکل قرار دارد و داخل پوسته آب عبور داده می شود (و یا برعکس) و در این حالت انتقال حرارت صورت میگیرد .لوله های داخلی و پوسته به موازات هم قرار دارند.
آبی که درون پوسته  جریان دارد. با گردش در برج خنک کننده سرد میشود. مجددا وارد پوسته شده و اطراف لوله ها را احاطه کرده و سیال گازی داغ پیوسته در حال عبور از لوله ها می باشد.
و پس از انتقال حرارت صورت گرفته بین آب و سیال داغ گازی شکل، سیال داغ گازی شکل از حالت گاز به مایع تغییر فاز می دهد و به اصطلاح کندانس می شود.
در برخی از انواع این نوع کندانسورها دارای لوله فین دار جهت افزایش سطح حرارتی است. کندانسور پوسته و لوله کارکردی شبیه به کندانسور پوسته و کویل دارد. با این تفاوت که شکل لوله های که به موازات پوسته است در کندانسور پوسته و کویل بصورت اسپیرال است.کندانسور پوسته و لوله

کندانسور پوسته و لوله در ظرفیت های مختلف ساخته میشودو با طراحی خاصی که دارد بهترین مدل کندانسور آبی می باشد و در این کندانسور عملیات تقطیر و خنک سازی گاز با سرعت بالا انجام می شود به این صورت که گاز وارد پوسته کندانسور و آب خنک در لوله های درون کندانسور در جریان می باشد و با برخورد گاز به این لوله ها عملیات انتقال حرارت انجام می شود و گاز موجود در پوسته پس از دفع حرارت خود از حالت گاز به مایع تبدیل می شود.

اجزای کندانسور پوسته و لوله

لوله ، پوسته ، تیوب شیت  ، کلاهک ، بافل ، ورودی و خروجی لوله های آب ، ورودی و خروجی پوسته

انواع کندانسور پوسته و لوله

  • کندانسور پوسته و لوله یو
  • کندانسور پوسته و لوله مستقیم تک مسیره
  • کندانسور پوسته و لوله مستقیم دو مسیره
کندانسور پوسته و لوله

کندانسور پوسته و لوله مستقیم دو مسیره

مزایای و معایب کندانسور پوسته و لوله

راندمان بالا ، مصرف انرژی پایین ، اشغال فضای کم ،  عدم آلودگی صوتی  ، عدم ایجاد لرزشی ز مزایای ۀن . فرسایش و رسوب گذاری  املاح موجود در آب باعث ایجاد خرابی در کندانسور می شوند.به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد.

از کندانسور پوسته و لوله در صنایع مختلفی چون پتروشیمی ، داروسازی ، نیروگاه ها ،  صنایع برودتی و غیره استفاده می گردد.

قیمت کندانسور پوسته و لوله به نوع و ظرفیت آن و متریال بکار رفته در ساخت آن بستگی دارد.

Posted on