دسته‌ها
Uncategorized

تست با ذرات مغناطیسی

سیامک نامدار

بازرسی با ذرات مغناطیسی/ تست MT

مخفف Magnetic Particle Test تست با ذرات مغناطیسی از انواع  تست غیر مخرب جوش است  این روش معمولا برای بررسی خطوط جوش به کار می‌رود. اصول کار این تست ایجاد یک میدان مغناطیسی بر سطح قطعه است. اینکار به کمک یک پروب مخصوص انجام می‌شود. در صورتی که خط جوش حاوی ترک یا حفرات سطحی باشد، نقاطی در سطح قطعه ایجاد می‌شود که قابلیت مغناطیسی در آن‌ها ضعیف است. در این حالت اضافه کردن ذرات فرومغناطیس باعث تجمع آنها در اطراف نقایص می‌شود. در این تست غیر مخرب بایستی ابتدا نمونه را مغناطیسی کرد و سپس پودر را بر روی سطح پاشید.

پس از انجام این تست غیر مخرب ، قطعه را مغناطیس زدایی کنید. چرا که جذب ذرات فلزی می‌تواند منجر به جذب رطوبت و ایجاد خوردگی موضعی شود. با اعمال میدان مغناطیسی مخالف، عملیات حرارتی و چکش کاری می‌توان قطعه را مغناطیس زدایی کرد.

تجهیزات تست جوش MT

تست جوش mt  با دستگاه یوک و دستگاه پراد و اسپری تست جوش ام تی قابل انجام است
دستگاه یوک تست mt

یوک یک آهنربای الکتریکی است که از یک هسته مغناطیسی و یک سیم‌ پیچ که دور آن پیچیده شده، تشکیل شده است. زمانی که جریان از سیم‌ پیچ عبور می ‌کند، یک میدان مغناطیسی خطی بین پایه‌ های یوک ایجاد می ‌نماید.

با قرار دادن دو پایه یوک در دو طرف بستر جوش و استفاده از جریان مستقیم می توان قابلیت پیدا کردن عیوب زیر سطحی که در جوش های سر به سر و بین ورق های نسبتا نازک به وجود می آیند را افزایش داد.

دستگاه پراد تست جوش mt

برای پیدا کردن عیوب طولی در تست mt ، پایه های پراد کنار جوش قرار می گیرند و برای پیدا کردن عیوب عرضی ، پایه های پراد در دو طرف جوش قرار می گیرند.
برای شناسایی عیوب زیر سطحی مثل ناخالصی های جوش ، حفره های گازی و عدم نفوذ در ریشه جوش کاربرد دارد.