دسته‌ها
Uncategorized

خصولتی

سیامک نامدار

خصولتی شرکت های خصوصی که توسط عوامل دولت راه اندازی شده اغلب از رانت اقتصادی و اطلاعاتی و منابع دولت استفاده می کنند. و سود حاصله به صاحبان آنها می رسد. خصولتی ها فقط به شرکت های تقلبی تمام نمی شود. بخش دیگر خصولتی ها  نهاد ها ارگان‌هایی هستند که وابسته به حکومت ، یا دولت هستند. ولی ژست خصوص می گیرند.

در جریان خصوصی  سازی در ایران خیلی از شرکت های دولتی سودآور با شرایط دلخواه و بدون برگزاری تشریفات درست به مالکیت این شرکت ها درآمد.

این شرکت ها دارائی ها و همچنین منابع دولت را به تاراج می برند.

چون خود توانائی و تخصص انجام موضوع فعالیت شرکت های تحت اختیار گرفته را ندارند و از طرفی پولی نداده اند و زحمتی برای آن نکشیده اند. یا دلالی می کنند و یا بدلیل سوء مدیریت بسرعت به تعطیلی کشیده می شوند.

این افراد دولتی‌هایی هستند که با سوء استفاده از قانون تجارت ایران شرکت‌هایی راه می‌اندازند و به بخش خصوصی اجازه فعالیت نمی‌دهند و برای آنها سنگ اندازی میکنند. شفاف نیستند، مالیات نمی دهند.و مشکلات عدیده اقتصادی بوجود می اورند.

بواسطه نفوذ و قدرتی که در سیستم اداره کشور دارند آزادی عمل، رشد و توان رقابت را برای بخش خصوصی واقعی تنگ می‌کنند، آن‌ها را فراری داده یا به ورشکستگی می‌کشد.

آنها جزام اقتصاد هستند. که با اعمال نفوذ ، رانت و زمین گیر کردن فعالان واقعی اقتصاد ، خود به سودهای کلان و نامشروع میرسند میبرند. کشور را ویران میکنند.

در برخی موارد خصولتی برای توصیف شرکت‌ها و بنگاه‌هایی استفاده می‌شود که به طور همزمان ویژگی‌های بخش دولتی و خصوصی را دارند. این شرکت‌ها عموماً از طریق خصوصی‌سازی ناقص شرکت‌های دولتی به عوامل خود شکل می‌گیرند  و دولت همچنان مالکیت قابل توجهی در آن‌ها دارد یا نفوذ قابل توجهی بر تصمیم‌گیری‌های آن‌ها اعمال می‌کند.

ویژگی‌های اصلی شرکت‌های خصولتی:

 * مالکیت دوگانه: در این شرکت‌ها، هم دولت و هم بخش خصوصی سهام دارند.

 * نفوذ دولت: دولت معمولاً نفوذ قابل توجهی بر تصمیم‌گیری‌های شرکت‌های خصولتی دارد، حتی اگر سهم کمتری از سهام را در اختیار داشته باشد.

 * اهداف چندگانه: شرکت‌های خصولتی معمولاً اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کنند، از جمله کسب سود، ایجاد اشتغال، و تحقق اهداف سیاست‌های کلان اقتصادی دولت.

 * شفافیت کمتر: به دلیل ماهیت پیچیده مالکیت و کنترل، شرکت‌های خصولتی معمولاً شفافیت کمتری نسبت به شرکت‌های کاملاً خصوصی دارند.

 * رانت‌جویی: برخی از شرکت‌های خصولتی به دلیل ارتباطات خاص با دولت، ممکن است از رانت‌های اقتصادی بهره‌مند شوند.

دلایل شکل‌گیری شرکت‌های خصولتی:

 * خصوصی‌سازی ناقص: در بسیاری از موارد، خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی به طور کامل انجام نشده و دولت همچنان سهام قابل توجهی در آن‌ها حفظ کرده است.

 * ترکیب بخش دولتی و خصوصی: در برخی موارد، برای بهره‌برداری از مزایای هر دو بخش دولتی و خصوصی، شرکت‌های خصولتی ایجاد می‌شوند.

 * تلاش برای حفظ کنترل دولت: دولت ممکن است برای حفظ کنترل بر بخش‌های حساس اقتصاد، شرکت‌های خصولتی را ایجاد کند.

مزایا و معایب شرکت‌های خصولتی:

 * مزایا:

   * ترکیب مزایای بخش خصوصی (مانند کارایی و نوآوری) و بخش دولتی (مانند ثبات و توجه به منافع اجتماعی)

   * جذب سرمایه‌گذاری خصوصی

   * امکان تحقق اهداف سیاست‌های کلان اقتصادی دولت

 * معایب:

   * شفافیت کمتر و افزایش ریسک فساد

   * کاهش رقابت و بهره‌وری

   * کاهش انگیزه برای کسب سود و افزایش کارایی

   * تداخل اهداف اقتصادی و سیاسی

چالش‌های مرتبط با شرکت‌های خصولتی:

 * تعارض منافع: وجود اهداف متعدد و گاهی متناقض در شرکت‌های خصولتی می‌تواند منجر به تعارض منافع شود.

 * کاهش کارایی: نفوذ دولت و اهداف غیر اقتصادی ممکن است به کاهش کارایی و بهره‌وری این شرکت‌ها منجر شود.

 * افزایش ریسک فساد: به دلیل پیچیدگی ساختار مالکیت و کنترل، شرکت‌های خصولتی ممکن است مستعد فساد باشند.