دسته‌ها
Uncategorized

شهرک آپادانا تهران

سیامک نامدار

شهرک آپادانا در غرب تهران واقع گردیده  و جز محدوده‌ی متطقه ی ۵ محسوب می شود در ۴۶ بلوک ساختمانی و شامل ۲۹۰۱ واحد مسکونی 2 و 3 خوابه  در زمینی به مساحت ۳۰۷،۴۰۷ متر می باشد.
هر بلوک معمولاً دارای ۳ یا ۴ ورودی است که هر ورودی شامل ۵ تا ۱۱ طبقه می‌باشد که هر طبقه نیز معمولاً دارای ۲ واحد مسکونی می‌باشد.این شهرک حدوداً ۱۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
این شهرک به ۶ بخش یا فاز تقسیم بندی شده است هرفاز به طور تقریبی ۵۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود و هرفاز به طور مستقل دارای یک موتورخانه جهت تامین آب گرم و همچنین تامین سرمایش تابستانه و گرمایش زمستانه می باشد.

فاز یک ۴۸۸ واحد
فاز دو ۵۱۰ واحد
فاز سه ۴۵۹ واحد
فاز چهار ۵۱۲ واحد
فاز پنج ۵۱۲ واحد
فاز شش ۴۲۰ واحد

هر فاز دارای دفتر و یک مدیرعامل و تعدادی خدمه نظافتچی ، تأسیساتچی و باغبانی و … است . دفتر هر فاز در قبال شارژ ماهیانه مسئول انجام خدمات داخلی است.
این محله از سمت شرق به خیابان برادران رحمانی،  و از جنوب به کوی بیمه محدود می‌شود.دسترسی به این محله از طریق تاکسی‌های مترو صادقیه- شهرک آپادانا امکان‌پذیر است و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این محله ایستگاه مترو صادقیه در خط ۲ و ایستگاه بیمه در خط ۴ مترو تهران است. در ضلع شمال غربی این محله پایانه غرب سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران واقع شده است.

 

اشهرک آپادانا از  غرب به شهرک اکباتان، از شمال به اتوبان تهران-کرج در ارتباط است.
دور شهرک آپادانا توسط دیوار محصور شده ‌است و دارای یک خیابان اصلی است که مسیرهای فرعی جهت دسترسی به بلوک‌ها از آن منشعب می‌شوند.

ساخت شهرک آپادانا در سال ۱۳۵۰ شمسی توسط پیمانکاران فرانسوی به عنوان مجری طرح ساخت طی قراردادی با بانک رهنی   آغاز شد.
اما در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی پیمانکاران خارجی  عملیات را نیمه‌کاره رها کرده و ایران را ترک کردند. پس از انقلاب و شکل گیری بانک مسکن این بانک ادامه عملیات را به عهده گرفت. شروع بهره‌ برداری از این شهرک سال ۱۳۶۳ بود اما از آن جا که در آن زمان واحدهای ساخته شده پایان کار و سند مالکیت نداشتند خانه‌های این مجموعه به صورت اجاره به شرط تملیک به خریداران، که اغلب آن‌ها کارمندان دولت بودند، واگذار شد.

فضای سبز مناسب ،  پارکینگ، انباری، آسانسور مسافر و آسانسور باربر از امکانات این شهرک است.