دسته‌ها
Uncategorized

مهندسی فروش

سیامک نامدار

مهندسی فروش / Sales Engineering

پشتیبانی فنی و تجاری از خریداران و فروشندگان محصول ، به عبارتی مهندس فروش به خریدار بالقوه یک محصول کمک می‌کند که به خوبی مشخصات فنی محصول را درک کرده و بتواند با مقایسه و ارزیابی سایر محصولات بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.
و از طرفی دیگر به پشتوانه تخصص و بازخورد های دقیق و مستقیم از تقاضا و بازار ، بهترین مشاور صاحب و یا تولید کننده محصول به حساب می آید .
امروزه مهندسی فروش در تمامی صنایع از جمله ساختمان و املاک ، تحت عناوین مختلف ازجمله مهندسی فروش و بازار یابی املاک و مستغلات و یا مهندسی فروش پروژه های ساختمانی بکار گرفته می شود.

البته اینطور به نظر میرسد ، که انجام چنین وظیفه‌ای در یک سازمان توسط مهندس فروش می‌تواند باعث یک نوع تضاد منافع شود چرا که در نظر گرفتن اصل ، لحاظ منافع خریدار ، میتواند برای منافع صاحب محصول ، مخاطره آمیز باشد و یا بالعکس ، ولی تخصص و مطالعه دقیق پروژه و تحلیل صحیح اقتصادی ، توانایی بوجود آوردن تعادل را در معاملات به او میدهد ، اما به هر حال مهم ، ارائه ارزش واقعی به طرفین و رفتار صادقانه با آنهاست .
یک مهندس فروش علاوه بر اشراف فنی نسبت به محصول یا خدمت باید از مهارت‌های عام فروش نیز برخوردار باشد. به ویژه او باید همیشه خود را نسبت به آخرین وضعیت و مشخصه‌های فنی محصول به روز نگه دارد.
بهمین خاطراو به طور ذاتی با بخش تحقیق و توسعه سازمان نیز در ارتباط می‌باشد. بدیهی است اطلاع از ویژگی‌های فنی محصول رقباء نیز از لوازم کار یک مهندس فروش موفق است.
توانائی فروش شاید بتوان گفتن ذاتی ، ولی بسیار مدرن است.یعنی فرد درعین حال که توانائی درونی دارد از ابزار ها و روش هی مدرن هم استفاده می کند.
درواقع مهندسی فروش قائم به فرد است و شخص حقوقی (شرکت ها ) که مدعی مهندسی فروش هستند با تفکر یک شخص حقیقی توانمند ، حرکت می کنند. یک شرکت دولتی یا شرکت خصولتی و یک مدیر عامل حقوق بگیر ، اگر هم بخواهد  نمی تواند مهندسی فروش کند.
مهندسی فروش بخشی از توانائی توسعه دهندگان ساختمان و املاک  می باشد.