پروانه تعویض مهندس ناظر یا مجری

تمامی اقدامات ساختمان سازی بایستی تحت نظارت مهندس ناظر و مجری که به تایید و ثبت سازمان نظام مهندسی رسیده انجام گردد.

و در پروانه های ساخت و پایان کار درج میگردد.

اگر بنابر هر دلیل و یا اختلافی تمایل به تعویض مهندسین پیش آید این درخواست بایستی به اطلاع سازمان مهندسی و شهرداری رسیده و پس از اخذ پروانه تعویض مهندس اقدام صورت گیرد.

 

 

شرایط تغییر مهندس ناظر

  • توافق بین مالک و ناظر
  • یکی ازموارد زیر : فوت مهندس ناظر ، حجرناتوانی ناظر حقیقی در انجام وظایف ، مسافرت به خارج از کشور، صلب صلاحیت قانونی
  • درصورت اتمام  قرارداد نظارت ناظر و مالک
  • مطابق بند 14-4-5 مبحث دوم مقررات، در صورتیکه عملیات ساختمانی پروژه تحت نظارت شروع شده و در حین اجرا، بیش از 15 درصد مدت مندرج در قرارداد بین ناظر و مالک، تعطیل شود، مهندس ناظر می تواند طی درخواست کتبی از سازمان استان ، تا تعیین تکلیف کار، نسبت به ارائه خدمات نظارتی در پروژه دیگری اقدام نماید. این در صورتی است که بلافاصله بعد از شروع مجدد عملیات ساختمانی مسئولیت نظارت این پروژه بر عهده ناظر می باشد.
  • پروژه های ساختمانی  که مالک بعد از دریافت پروانه ساختمانی، هیچ اقدامی برای اجرا انجام نمی دهد.و  هیچ گونه عملیات ساختمانی در ملک صورت نگرفته باشد. تا اعتبار پروانه تمام می شود.  در این موارد مهندس ناظر می تواند در صورت عدم اقدام مالک جهت تمدید اعتبار پروانه، طی درخواست کتبی از مرجع صدور پروانه بخواهد تا نام ایشان را از این پروانه به عنوان ناظر، خارج نماید.  در این مورد مالک بعد از اقدام جهت تمدید پروانه باید ناظر دیگری را به مرجع صدور پروانه معرفی نماید و ناظر قدیم هیچ مسئولیتی در قبال عملیات انجام شده نخواهد داشت.

 

ناظر نباید پس از تکمیل فرم تعویض ناظر و تا زمان صدور  پروانه از شهرداری نظارت مستمر و صدور گزارشات مرحله ای را متوقف نماید.

قانونا زمان تعویض ناظر قبلی و شروع مسئولیت نظارت جدید، تاریخی است که در برگه پیرو پروانه درج گردیده است.

پس از اتمام قرارداد مسئولیت نظارت ساختمان بر عهده ناظر قبلی بوده و تا زمانی که برگه تعویض ناظر گواهی امضاء نشده و تحویل دفاتر خدمات الکترونیک یا نظام مهندسی و یا شهرداری نگردد، مسئولیت نظارت از ناظر صلب نگشته است.

صورتجلسه فصل مشترک:

بعد از صدور برگه پیرو پروانه و درج نام ناظر جدید در پروانه ساختمانی، مهندس ناظر قدیم و جدید در حضور مالک ساختمان، باید صورتجلسه ای تحت عنوان صورتجلسه فصل مشترک را تنظیم نمایند.

در این صورتجلسه مشخص می شود چه عملیات اجرایی در زمان ناظر قدیم انجام شده و مسئولیت حقوقی این بخش از کار بر عهده ناظر قدیم می باشد . تنظیم این صورتجلسه یکی از مهمترین بخش های اجرای تعویض ناظر می باشد.

 

Posted on