گاز R134َ

گاز مبرد R134a / گاز آر 134 ای

گاز مبرد R-134a ازانواع گاز مبرد HFC می باشد.
تترافلوئورواتان ( Tetrafluoroethane) با فرمول شیمیایی CH۲FCF۳ می باشد.
گاز فریون R134 فاقد اتم کلرمی باشد و از مبرد های غیر مخرب لایه ازون می باشد به عنوان جایگزین مناسب  R-12 انتخاب گردیده است.

از هوا سنگین تر است و موجب سرگیجه -تهوع وغش وضعف خواهد گردید قابل اشتعال نیست اما در صورت تماس با شعله مستقیم تجزیه شده وگاز سمی وخطرناک به نام فسوزن متصاعد خواهد کرد.

مبرد R-134a به شدت جاذب رطوبت است (حدود 30 برابر  گاز R12 ) قبل از شارژ گاز از عدم وجود رطوبت در سیکل اطمینان حاصل کنیم زیرا در مجاورت آب هیدرولیز شده وبا روغن ترکیب می شود واسید تولید می کند که به شدت به عایق های سیم پیچ موتور صدمه می زند ودر نهایت باعث سوختن موتور می گردد.
کپسول های گاز R134 به رنگ آبی  هستند.

تفاوت گاز R134 و گاز R134a

در سیستم نام‌گذاری مبردها، حرف انگلیسی a به معنی ایزومر یا همپار بودن است. به طور خلاصه به این معنی است که فرمول شیمیایی هر دو مبرد R134 و R134a یکی است. اما ساختار شیمایی آن‌ها بایکدیگر متفاوت است. این امر باعث می‌شود که برخی خواص این دو گاز نیز متفاوت باشند.

گاز R134

کاربرد‌ گاز R134a

لوازم خانگی ،  در چیلر های بسیار بزرگ ، کولر  خودرو ، در  سیکل تبریدِ دما بالا و دما متوسط ، در درایر هوای فشرده ، در خنک سازی کامپیوتر‌ها.
علاوه بر استفاده به عنوان مبرد در سیستم‌ های تبرید تراکمی، دارای کاربردهای دیگری نیز می‌باشد. از جمله کاربرد های گاز R134a در صنایع پلاستیک، داروسازی، گاز تمیز کننده و … می‌باشد.

معروفترین و معتبرترین برند گاز R134a هانیول Honeywell  آمریکا می باشد .

 

Posted on