وزنه تعادل آسانسور

Counter Weight

وزنه تعادل ضمن متعادل نمودن وزن کابین آسانسور و بخشی از باری که حمل می کند باعث ایجاد کششی بین سیم بکسل و فلکه ها شده و نیروی اصطکاک مورد نیاز جهت حرکت سیم بکسل بر روی فلکه محرک را تامین می کند. وزنه تعادل از یک قاب یا شاسی فولادی و وزنه های داخل آن (که معمولا از جنس چدن ، بتن و سرب هستند) تشکیل می شود

وزنه ایست که باعث می شود تعادل در آسانسور برقرار شود. کابین آسانسور توسط سیم بکسل ها از طرف انتهایی به  کادر وزنه متصل باشد و این سیم بکسل ها روی فلکه اصلی موتور به حرکت در می بیایند (سر میخورند) و از طرفی دیگر سیم بکسل ها به کابین متصل اند و باعث می شوند تا کابین در حالت تعادل قرار بگیرد. هر یک از وزنه های قاب وزنه دارای وزنی بین ۳۵ الی ۴۰ کیلوگرم است که داخل آن از جنس چدن یا بتن پر شده است و با روکش پلاستیکی و یا گالوانیزه آن را می پوشانند تا به دستان نصاب و راه انداز که باید این وزنه ها را داخل قاب وزنه تعادل آسانسور بگذارد، آسیبی نزند وزنه تعادل وزنه ای است که برای متعادل نگه داشتن کابین بکار می رود.

وزن وزنه تعادل همواره نصف ظرفیت کابین است این امر باعث می‌شود که در زمان خالی و پر بودن کابین نصف نیروی مورد نیاز در حالت قبل به موتور وارد شود.

کادر وزنه تعادل آسانسور

Posted on