مواد دسیکانت

مواد دسیکانت نقش جاذب رطوبتی را در محیط اطراف خود برعهده دارند. از ساده ترین مواد جاذب رطوبت پیرامون ما می توان به چوب و پشم اشاره داشت. این مواد، با جذب آب، مولکول های آب را بین خلل و فرج خود قرار می دهند. بین مولکول های آب و مولکول های ماده جاذب، پیوند ضعیفی برقرار می شود. از ساده ترین مواد دسیکانت، می توان به ژل سیلیکا اشاره کرد که برای خشک نگه داشتن مواد مختلف استفاده می شود. انواع مختلفی از مواد دسیکانت وجود دارد که با تفاوت در میزان سطح جذب، می توانند با قدرت های مختلفی، به جذب آب کمک کنند

انواع مواد دسیکانت

سیلیکاژل
آلومینا اکتیو
کربن اکتیو
زئولیت
کربن مولکولارسیو

کاربرد مواد دسیکانت

کاربرد مواد دسیکانت رطوبت گیری و خشک کنندگی آن هاست.
در صنایع غذایی، داروسازی ،  تجهیزات الکترونیکی ، در صنعت حمل و نقل ، صنایع پتروشیمی ، صنعت برق  و نیروگاه ها، تجهیزات مخابراتی، صنایع خوروسازی و نظامی، به عنوان کاتالیست در فرایند تولید آب اکسیژنه و تولید پلی اتیلن،خشک کردن بسیاری از گازها و مایعات، صنایع بسته بندی  ، تصفیه گاز طبیعی، آثار باستانی و موزه ها، در شیشه سازی، انبارداری و … از این مواد بهره می برند.

عوارض مواد دسیکانت

این ترکیبات از ایمن ترین مواد هستند، اما افرادی که مشکلات تنفسی دارند در برابرآن آسیب پذیرند. در برخی نیز باعث بروز سرفه و یا بیماری سیلیکوزیس (ناشی از تنفس طولانی مدت سیلیکاژل شفاف) می شود.در اینصورت فرد آسیب دیده را باید بلافاصله به هوای آزاد منتقل کرد.
این مواد باعث ایجاد سوزش در چشم ، ریزش اشک و پوست می شود. در صورت بروز چنین مشکلاتی در چشم ها و پوست بلافاصله این قسمت ها را به مدت ۵ دقیقه باید با آب شست .

Posted on