اواپراتور پوسته و لوله

اواپراتور پوسته و لوله (shell and tube)

در ساختار این نوع اوپراتور چیلر تراکمی یک مخزن استوانه ای به عنوان پوسته وجود دارد که در داخل آن لوله های مسی قرار دارند و در داخل این لوله ها سیال مبرد وجود داشته و آب در اطراف لوله ها جریان می یابد. نحوه عملکر اوپراتور پوسته ولوله به این شکل است که از طریق جداره های خارجی لوله های مسی، مبرد در حال تبخیر می تواند حرارت را از آب بگیرد و آب را سرد کند.

از پرکاربردترین اوپراتورها محسوب می شوند که دارای ساختاری مستحکم در برابر فشارها و درجه حرارت های بالا است و در عین حال دارای قیمت کمتری در مقایسه با سایر اوپراتورهای چیلر تراکمی هستند.

برای افزایش نرخ انتقال حرارت در این اوپراتورها، صفحاتی به نام بافل (Baffles) در فواصل معین در داخل پوسته قرار می گیرند تا جریان آشفته ای از آب را ایجاد کرده و سبب افزایش نرخ انتقال حرارت گردد.

هنگام ساخت اوپراتور چیلر در صورت نیاز به منظور بهبود انتقال حرارت و ایجاد جریان آشفته، ستاره های پنج پر آلومینیومی درون لوله های مسی قرار داده می شوند و برای اینکه این ستاره ها به جداره داخلی محکم بچسبند و در حین عبور سیال از داخل لوله ها، حرکت نکنند آن ها را از یک غلطک عبور می دهند. در نتیجه در قسمت هایی که مبرد جریان دارد سطوح انتقال افزایش می باید و عملکرد سیستم بالا می رود.

Posted on