معماری اسلامی

سیامک نامدار

Islamic architecture
معماری اسلامی شامل سبک‌های معماری ساختمان‌های مرتبط با اسلام است، که شامل تمام سبک‌های مذهبی و غیرمذهبی معماری از زمان صدر اسلام تا به امروز می‌شود.
معماری اسلامی اولیه تحت تأثیر معماری رومی، بیزانسی، ایرانی، بین‌النهرینی و تمام سرزمین‌های دیگری بود که مسلمانان در قرن هفتم و هشتم فتح کردند.
معماری اسلامی، تنها شامل ساختمان‌های مذهبی که مسلمانان برای عبادت و گردهمایی استفاده می‌کنند نیست؛ این سبک از معماری فراتر از مساجد و مکان‌های مذهبی می‌رود. گرچه این سبک از مساجد و زیارت گاه‌ها آغاز شده است.
معماری اسلامی، به ساختمان‌های مرسوم مسلمانان اتلاق می‌شود که از قرن ۷ام میلادی به بعد در خاورمیانه و دیگر نقاط مسلمان نشین دیده می‌شود.
این پروژه‌های معماری اسلامی با ایده گرفتن از معماری مسیحی بنا شده‌اند و از بسیاری از اصول معماری خود را از کلیساها برداشته‌اند؛ مانند قوس‌ها، ستون‌ها و خم‌هایشان، همچنین کف‌پوش‌های موزاییک و سنگی در عین حال ویژگی‌هایی خاصی نیز اضافه شده مثل حیاط‌های بزرگ و صحن‌های نماز و محراب.

خوشنویسی اسلامی ، طرح‌های هندسی خاص، مناره‌های استوانه‌ای، قوس‌های برجسته، مقرنس، اسلیمی و طاق‌های چندقوسی (Multifoil) از عناصر معماری اسلامی است.

برخی آثار معماری اسلامی
تاج محل (Taj Mahal)
کاخ الحمراء (The Alhambra)
مسجد جامع اصفهان
قبه الصخره (The Dome of the Rock)
مسجد بزرگ سامرا (Great Mosque of Samarra)

Posted on