قرارداد پیمانکاری

سیامک نامدار

قرارداد کنترات

قراردادی که بر اساس آن انجام عمل یا خدمتی با شرایط معینی در قبال مزد یا بهاء  و در مدت معین به پیمانکار واگذار میگردد.

حمل و نقل،خرید مصالح،تجهیزات،ماشین آلات،تهیه و نصب تجهیزات صنعتی،ساخت وساز ابنیه و مستحدثات عمرانی و ساختمانی از قبیل راه، سد،تونل… از موضوعات قرار داد پیمانکاری می باشد.

قرارداد پیمانکاری بین کارفرما و پیمانکار برای اجرای پروژه هایی با موضوعات مختلف منعقد می گردد. ممکن است در قراردادهای پیمانکاری کارفرما یک نهاد دولتی باشد و یا خصوصی. این تفاوت در کارفرما موجب می گردد تا قوانین و مقررات حاکم بر قراردادها نیز متفاوت باشد.

قرارداد پیمانکاری با کارفرمای دولتی

قرارداد پیمانکاری که کارفرمای آن یکی از نهادهای دولتی باشد و بودجه مربوط به آن پروژه نیز از محل طرح های عمرانی تامین گردد، الزاما باید مطابق شرایط عمومی پیمان منعقد شود.
طرفین قرارداد الزاما باید مطابق شرایط عمومی پیمان عمل کنند و اختیار انجام هیچگونه اقدامی خلاف شرایط عمومی پیمان را ندارند. در صورتی که طرفین قرارداد شرطی خلاف شرایط عمومی پیمان در قرارداد در نظر گرفته باشند، این شرط باطل بوده و هر یک از طرفین می تواند از دادگاه های صالح درخواست ابطال شرط مورد نظر را نماید.

قرارداد پیمانکاری با کارفرمای  خصوصی

قرارداد پیمانکاری که کارفرمای آن نهاد های خصوصی باشد، الزامی به تبعیت از شرایط عمومی پیمان ندارند و می توانند مطابق قوانین عام کشور از جمله قانون مدنی اقدام به انعقاد قرارداد نمایند.

قراردادهای پیمانکاری که کارفرمای آن دولتی باشد اما بودجه آن از محل بودجه طرح های عمرانی تامین نمی وشد هم می توانند بر خلاف شرایط عمومی پیمان اقدام به انعقاد قرارداد نمایند و محدودیتی از این بابت برای این قراردادها وجود ندارد.

انواع قراردادهای پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری ترن کی
قرارداد پیمانکاری بیع متقابل
قرارداد پیمانکاری  فاینانس
قرارداد پیمانکاری BOT
قرارداد پیمانکاری BOO
قرارداد پیمانکاری BOOT
قرارداد پیمانکاری BLT
قرارداد پیمانکاری BT
قرارداد پیمانکاری  E
قرارداد پیمانکاری P
قرارداد پیمانکاری EPC
قرارداد پیمانکاری DBB
قرارداد پیمانکاری CM
قرارداد پیمانکاری DB

Posted on