بتن خود ترمیم شونده

سیامک نامدار

self-healing concrete

نوعی بتن هوشمند محسوب می شود که ترک ها و عیوب جزئی خود را ترمیم میکند.

بتن خود ترمیم برای مرمت نیازی به نیروی انسانی ندارد. این مسئله برای اجزائی  که دچار ترک شده و دسترسی انسان به آن سخت باشد؛ اهمیت ویژه‌ای دارد.

بتن خود ترمیم شونده در واقع از توانایی تعمیر و رفع ترک‌هایی که عمدتاً به وسیله مقاومت کششی پایین در بتن ایجاد شده برخوردار است.

استحکام و پایداری بتن توسط این ترک‌ها که مجرای بسیار مناسبی برای عبور سیالات و گازها است تهدید‌ می‌شود.

علاوه بر ساختار خود بتن، در صورتی که ترک‌ها برطرف نشوند و پیشرفت آن‌ها ادامه یابد به احتمال زیاد آرماتوربندی بتن نیز آسیب ‌های جدی خواهد دید؛ بنابراین ترمیم این ترک‌ها در اسرع وقت ممکن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
از این رو به منظور کنترل و ترمیم انواع ترک خوردگی، به بتن موادی اضافه می گردد تا خاصیت ترمیم شوندگی در آن بوجود آید.
ذرات نانو تیوب کربن ، پلیمرهای حافظه دار (SMP) ، برخی باکتری ها از جمله این مواد است.

پلیمرهای حافظه دار شکل خود را در پاسخ به محرک هایی مانند استرس یا تغییرات دما تغییر می دهند. بتن با این مواد در مخلوط می تواند به محض ایجاد این عیوب به طور خودکار ترک ها را پر کند یا تاب خوردگی را برطرف کند.

این مواد بصورت مستقیم و یا بصورت میکرو کپسول های پر شده در طرح اختلاط بتن استفاده میشود.

میکروکپسول‌های پرشده نقش گلبول‌های قرمز در لخته شدن خون و ترمیم زخم و جراحت است. این کپسول‌های کروی شکل ، زمانی که با ترک‌های ایجاد شده در بتن برخورد می‌کنند، می شکنند وعامل ترمیم به داخل ترک رها می‌شود و با کاتالیزور برخورد خواهد کرد.

بتن خود ترمیم شونده در مناطقی که امکان حوادث غیر مترقبه مانند سیل ، زلزله ، آتش سوزی ، مناطق پر بارش ، مناطق سرد ، مناطق خشک  که احتمال دارد بتن ترک بخورد، استفاده می‌شود

بتن باکتریائی از انواع بتن خود ترمیم شونده می باشد.

 

Posted on