سیستم‌ اعلام حریق  هوشمند

سیامک نامدار

 

سیستم اعلام حریق آدرس ایبل

Addressable Fire Alarm System

سیستم‌ اعلام حریق آدرس پذیر

از انواع سیستم اعلام حریق اتوماتیک است .هر دستگاه دارای یک آدرس مشخص و منحصربفرد است که محل نصب انرا را نشان می‌دهد. به این ترتیب در صورت آتش‌سوزی و اعلام خطر توسط هر کدام از دتکتورها یا شستی ها ، پنل کنترل اعلام حریق آدرس پذیر محل دقیق دتکتور را مشخص می‌کند.

در سیستم آدرس‌ پذیر محل دقیق آتش توسط هر دستگاه شناسایی و ثبت می‌شود و به این ترتیب می‌توان تشخیص داد آتش‌سوزی دقیقا در چه نقطه‌ای رخ داده است.

در واقع با تشخیص دقیق محل وقوع آتش‌سوزی آژیرهای خطر آن منطقه فعال می‌شود. به این ترتیب آژیرهای اعلام حریق بر اساس اولویت مکانی به صدا درمی‌آیند و مناطق پرخطر زودتر تخلیه می‌شوند. سرعت در واکنش و تشخیص از ویژگی‌های مهم سیستم‌های آدرس‌پذیر است.

با این ویژگی سیستم‌های اعلام حریق آدرس‌پذیر برای استفاده در ساختمان‌های بزرگ و اماکن تجاری و صنعتی حساس مثل فرودگاه‌ها، موزه‌ها، مال‌ها و برج‌های مسکونی بسیار مفید باشند.

سیم کشی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیم کشی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به صورت حلقوی است به این صورت که تمام تجهیزات روی یک سیم یا به اصطلاح لوپ قرار می گیرند. هر لوپ ممکن است به 1 یا چند زون اختصاص داده شود. روی هر لوپ حداکثر 128 قطعه قرار می گیرد. حداکثر مساحت تحت پوشش یک لوپ 10000 متر مربع است. حداکثر طول لوپ نیز بسته به شرکت سازنده بین 1500 تا 3000 متر است.
اطلاعات و جریان از طریق یک جفت سیم خارج می شود و سپس وارد تجهیزات می شود و سپس باز به کنترل پنل باز می گردد.

لازم به ذکر است طراحی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر مانند سیستم متعارف بر اساس استاندارد های بین المللی از جمله EN54 ،BS و NFPA می باشد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر  نسبت به سبستم اعلام حریق متعارف گرانتر میباشند .

 

تفاوت سیستم اعلام حریق هوشمند و سیستم اعلام حریق کانونشنال

Posted on