اینترلاک

سیامک نامدار

Interlock

ساز و کاریست که برای جلوگیری از تداخل عملکرد تجهیزات استفاده می‌شود.

اینترلاک با تحمیل محدودیت‌ها و اعمال شرایط خاص، یک لایه کنترلی را فراهم می‌کنند و اطمینان می‌دهند که فرآیندها یا عملیات حیاتی تنها زمانی رخ می‌دهند که معیارهای از پیش تعیین‌شده برآورده شوند.

اینترلاک تا شرایط خاصی برآورده نشود از انجام برخی فعالیت‌ها یا عملیات‌ها جلوگیری می‌کند. اینترلاک‌ به عنوان یک محافظ عمل می کند که ایمنی و امنیت را در صنایع و برنامه‌های مختلف تضمین می‌کنند.

به‌طور مثال در تابلو برق نباید سکسیونر قبل از بریکر باز شود و لذا اینترلاک تابلو برق از این عمل جلوگیری می‌کند که اگر سهواً ابتدا دستور باز شدن سکسیونر صادر شد عمل نکند.

و یا در پستهای فشار قوی ، تعدادی از کلید زنی ها به ترکیب و حالات تجهیزات پست ، بستگی داشته و نیاز به یکسری کلید زنی های ترتیبی دارند . برای ورود یا خروج صحیح تجهیزات در مدار و دسترسی پرسنل تعمیر و نگهداری تجهیزات ، اینترلاک  از کلیدزنی غیر مجاز در پست جلوگیری بعمل آورده و ایمنی پرسنل برای دسترسی به پست ، تضمین گردد.

یا ، اینتر لاک در  یک حصار ایمنی روی یک سلول روباتیک ، مانع از ورود فرد به داخل سلول ربات در حالی که ربات در حال اجراست میشود. وقتی دروازه فنس سلول باز می شود ، تا خروج افراد و بسته شدن دروازه ربات موقتا در حال استند بای قرار میگیرد تا از تماس آنها با اجسام متحرک محافظت کند.

اینترلاک  ﺟﻬﺖ ﺗﺎﻣﻴﻦ اﻳﻤنی اﻓﺮاد و ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﺗﺎﺳﻴﺴﺎت در ﻣﺤﻞ ﻫﺎیی ﻛﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺮوز ﺣﺎدﺛﻪ در اﺛﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد اﺷﺘﺒﺎه وﺟﻮد داﺷﺘﻪ باشد، ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار میﮔﻴﺮد.

اینتر لاک در صنایع مختلف از جمله تولید، حمل و نقل، انرژی، ساخت و ساز و کنترل فرآیند استفاده می شوند.

انواع اینترلاک

اینترلاک الکتریکی

اینترلاک مکانیکی

اینتر لاک منطقی

 

اینترلاک مکانیکی

شامل مکانیزمی است که تا کلید درحالت خاموش قرار نگیرد اجازه باز شدن درب  نمی دهد.

اینترلاک الکتریکی

اگر سیستم در حالت خاصی نباشد اجازه قطع و وصل کلید را نمی دهد مانند پست های برق که بسیار حساس هستند و ممکن است فرمان اشتباه صادر شود در نظر گرفته می شود.

Posted on