کولتار اپوکسی

سیامک نامدار

(Coal tar epoxy)

یک پلیمر محافظ سطح سیاه‌رنگ است که برای استفاده بر روی سطوحی که در معرض محیط‌های با خورندگی بالا هستند استفاده می‌شود.مثل سازه‌های فلزی یا سازه‌های بتنی و سیمانی  که می‌تواند در معرض خوردگی و آسیب قرار بگیرند.

این ماده ترکیبی از رزین‌ اپوکسی  و قطران  است. از کولتار اپوکسی معمولاً در دو نوع رنگ و یا پوشش برای محافظت از رطوبت در سیستم‌های زیرزمینی مانند خطوط لوله، تأسیسات تصفیه آب، زلال‌کننده‌ها و مخازن استفاده می‌شود. از این ترکیب به صورت دوجزئی استفاده می­شود و همچنین در صنعت فاضلاب و برای پیشگیری از فعالیت تخریبی میکروارگانیسم‌ها کاربرد دارد.

پوشش کولتار اپوکسی:

این محصول سیاه‌رنگ (یا قرمز تیره) از دو جزء تشکیل شده است. جزء اول شامل رزین اپوکسی مایع و جزء دوم شامل کولتار (قطران زغال سنگ)، سخت کنندهای پلی‌آمید یا پلی‌آمین و سایر افزودنی­ ها می­باشد که قبل از اجرای پوشش بر روی سطوح دو جزء باید مطابق با نسبت اعلام شده از طرف تولید کننده با هم ترکیب ­شوند. این پوشش برای قرار گرفتن در معرض محیط­های مرطوب با آب شیرین و آب شور، غوطه‌وری در آب شیرین و آب شور و همچنین محیط‌های شیمیایی اسیدی، قلیایی و خنثی مناسب است.

رنگ کولتار اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی و حاوی قطران زغال سنگ(کولتار) می‌باشد که از عامل پخت پلی آمین برای آن استفاده می‌شود. این رنگ به دلیل دارا بودن مقاومت‌های خوب شیمیایی، مکانیکی و ضدخوردگی مطلوب برای حفاطت از سازه‌های فلزی و بتنی محیط‌های صنعتی و دریایی می‌باشد.Khordad 3, 1399 AP

رنگ”کولتار اپوکسی” جهت رنگ آمیزی مخازن و لوله‌های مدفون در خاک

 

Posted on