ماشین کاری

Machining

ماشینکاری عبارت است ساخت و تولید قطعات با حذف بخش هایی از قطعه ، برای رسیدن به هندسه دلخواه به روش حذف مواد ناخواسته به شکل براده (Chip) .این عمل به وسیله ابزارها و ماشین های تراش و برش انجام می گیرد.

ماشین کاری روشی پرهزینه است اما می تواند شکل های پیچیده ای را تولید کند که دستیابی به آن ها با عملیات ریخته گری یا شکل دهی، مشکل یا غیر ممکن خواهد بود.

در ماشین کاری ، مقدار قشری که از قطعه اولیه برداشته می‌شود تا قطعه صیقلی و نهایی ایجاد گردد، اصطلاحاً تراش خور نامیده می‌شود.

فرایندهایی که توسط تعریف ماشینکاری از یک قطعه خام مواد ناخواسته را جدا می‌کنند فرایندهای تولید کاهشی (subtractive manufacturing)نامیده میشوند.

دستگاه های مورد استفاده در ماشین کاری

ماشین تراش ، فرز ، مته ، صفحه‌تراش ،سی ان سی (cnc)

فرآیند های ماشین کاری

تراشکاری: در این عملیات با چرخش قطعه کار، برده برداری صورت می گیرد.

فرزکاری: در فرزکاری ابزار برش چرخیده و قطعه کار ثابت می ماند که با این چرخش براده برداری صورت می گیرد.

سوراخ کاری:  تولید یا افزایش قطر یک سوراخ توسط ابزار برشی مته می باشد.

سنگ زنی: این عمل با ابزار چندین لبه سایشی به نام چرخ سنگ زنی صورت می گیرد. در عملیات سنگ زنی حرکت به صورت دورانی بوده و می تواند با سایش قطعه کار مقادیر اضافی را جدا کند.

پرتو الکترونی: پرتو الکترونی یکی از فرآیندهای حرارتی محسوب شده که از یک ولتاژ بالا برای شتاب دادن به الکترون ها با سرعتی در حدود 50 الی 80 درصد سرعت نور استفاده می شود. بیشترین کاربرد این روش در صنعت، دریل کاری دقیق سوراخ های کوچک می باشد.

قوس پلاسما: در این روش از هوای فشرده شده به عنوان گاز پلاسما استفاده می گردد و زمانی که هوا تحت دمای بالای قوس الکتریکی قرار گرفت به ذرات سازنده خود تجزیه میشود. به علت اینکه اکسیژن در پلاسمای حاصل بسیار فعال است سرعت برش تا حدود ۲۵درصد زیاد می‌شود.

التراسونیک: ماشین کاری التراسونیک جهت ماشین کاری مواد سخت و شکننده که سختی آنها معمولا RC ۴۰ می باشد، کاربرد دارد. در این روش از یک ابزار به شکل معین و حرکت مکانیکی با بسامد بالا استفاده می نمایند.

ماشینکاری لیزری : شامل تراشکاری لیزری، فرزکاری لیزری و حکاکی لیزری است

 

Posted on