سنگ توف

tuff

توف از جمله سنگ‌های آتشفشانی است که از خاکستر سنگ های آتشفشانی تشکیل شده انده ، ذرات آن چسبندگی زیادی ندارند و به همین دلیل نیز در معرض هوا معمولاً پوسته پوسته می‌شوند. سنگ توف بیشتر به رنگ سبز وجود داشته و دانه‌بندی ضعیفی نیز دارد و در اثر هوازدگی ممکن است دانه‌های ریزی از آن جدا شود. توف کمتر به عنوان سنگ تزئینی بکار رفته و بیشتر برای دیوارسازی پارک‌ها و دیوارهای حائل استفاده می‌شود.

دلیل سبز رنگ بودن سنگ توف  وجود عناصر كلر يا آهن 3 ظرفيتی است. این مواد هنگامی که با خاکستر حاصل از آتشفشان ها ترکیب می شوند رنگ سبز فوق العاده زیبایی را به وجود می آورند.

کاربرد توف

از اصلی ترین کاربرد توف آتشفشان می توان به استفاده آن در سنگ ساختمانی است.سنگ ساختمانی توف آتشفشانی معمولاً به رنگ سبز خاصی دیده می شود. از این رو از این سنگ ساختمانی برای دیزاین در دیوارهای منزل، رستوران ها، هتل ها، تالارها و… استفاده می کنند.

از پوکه توف آتشفشانی به دلیل تخلخل بسیار زیاد و مستحکم بودن در ساخت بتن ، بدلیل قابلیت نگه داری آب را دارد در احداث سد ، به دلیل سبک بودن  در ساخت بلوک سبک لیکا استفاده می کنند.و هچنین در ساخت سطوح شیب دار و کف پارکینگ نیز از توف آتشفشان استفاده می شود

د.

Posted on