الیاف کربن

الیاف کربن  Carbon fibers

یکی از پرکاربردترین الیاف در صنایع است و در تولید انواع کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود.

الیاف کربن مشکی رنگ، غیر حلال در آب و بدون بو هستند. دارای سختی بالا و مقاومت کششی بالا بوده و مقاومت بالایی در برابر اسید ها و باز ها و حلال های آلی دارند. الیاف کربن به شکل رول هایی به عرض ۵/۰ و طول ۱۰۰متر عرضه میشود.

الیاف های کربنی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، در نتیجه از جمله الیاف غیر قابل انفجار محسوب می شوند. سبک بودن الیاف کربنی باعث می شود مقاومت و مدول داشته باشند که این همین امر سبب شده است که کاربرد گسترده ای در صنعت کامپوزیت و مقاوم سازی داشته باشد. بهترین مزایای الیاف کربنی مقاومت کششی بسیار بالای ان نسبت به وزن است. الیاف کربن در برابر اشعه X نفوذناپذیر است.

الیاف کربنی

الیاف کربنی از طریق ترکیب مواد آلی مناسب با زغال در دماهای بالا به شکل رشته ای تولید می شوند و سپس کربن طبیعی که نرم و سیاه و براق است با استفاده از روش کشیدن به حالت داغ، همراستا می شوند. خصوصیات فیزیکی آنها وابسته به منبع مصالح و میزان کشیدگی در حالت داغ است.

الیاف کربنی اساساً گرانتر از بسیاری از انواع دیگر الیاف از قبیل شیشه و فولاد هستند. همچنین  الیاف کربنی که از نفت خام و قیر زغال سنگ ساخته شده اند، خیلی کم هزینه تر از الیاف کربنی  ساخته شده از مواد آلی می باشند.

انواع الیاف کربن

الیاف کربن مصنوعی
الیاف pan الیاف  پلی‌اکریلونیتریل Polyacrylonitrile مقاومت بیشتر و گرانتر
الیاف کربن قیری
که از تقطیر زغال سنگ به وجود آمده، و از نظر قیمت ارزان‌تر و مقاومت پایین‌تری دارد.

کاربرد الیاف کربن
کاربرد الیاف کربن در صنعت ساختمان
سی اف آر پی ، بتن با الیاف کربن ، بتن‌ مقاومت بالا و..
صنایع هوا فضا و هواپیماسازی
صنایع خودرو
صنایع پزشکی
تولید پره توربین

 

 

Posted on