گواهی پایان کار ساختمان

از انواع گواهی ساختمان ، در صورت پايان عمليات ساختماني و عدم وجود تخلف و ارائه گواهي صحت اجرا از جانب مهندس ناظر گواهي پايانكار ساختماني توسط شهرداري صادر مي‌شود.
بعد از پایان عملیات ساخت و ساز یا احداث بنا ، مالک موظف است که از مرجعی که پروانه ساخت را اخذ کرده است یعنی ، شهرداری نسبت به صدور گواهی پایان کار نیز اقدام کند.
بعد از درخواست از طرف شهرداری بازدیدی توسط مامور و کارشناس فنی انجام می گیرد. تا مشخص شود که ساختمان مورد نظر بر اساس نقشه ی تصویب شده ساخته شده است.
اگر مقررات فنی و قانونی مربوط به ساختمان سازی برای آن ها رعایت شده باشد ، گواهی پایان کار ساختمان صادر می گردد.
اگر تخلفی از لحاظ اختلاف نقشه با سازه یا عدم رعایت خدمات ایمنی یا موارد مورد نظر آتش نشانی پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می دهند.
در پایان کار اطلاعاتی شامل : مشخصات زمین ، کد پستی ، ابعاد زمین ، مشخصات تاسیسات ، مشخصات مالک ، درصد تراکم ساختمانی درصد سطح اشغال و …. درج شده.
ارائه گواهینامه پایان‌کار ساختمان‌ از ابتدای سال ۱۴۰۲ منوط به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.

انواع گواهی پایانکار ساختمانی

گواهی های پایان کار ساختمانی را بر اساس سال صدور آنها و اعتبار آنها می توان به 3 دسته تقسیم کرد:

گواهی ساختمان

 

پایانکار های موقت در صورت انقضاي اعتبار پايان كار و عدم وجود هرگونه خلاف يا تغييرات در بنا پايان كار مذكور با همان مشخصات مجدداً‌ تمديد مي‌گردد.

یکی از مدارک مورد نیاز دفاتر اسناد رسمی در هنگام تنظیم اسناد قطعی املاک  پایانکار می باشد. که دفاتر طبق قانون موظف به اخذ پایان کار معتبر و استعلام آن از شهرداری می باشند

در مورد املاک قدیمی که قبل از تاریخ 1349/2/9 احداث و قبل از تاریخ 1352/5/31 به ملکیت اشخاص در آمده اند ، بموجب تبصره های 5 ، 6 و 7 ماده 100 قانون شهرداری ها مصوب سال 1344 در هنگام انجام معامله و تنظیم اسناد قطعی نیازی به ارائه گواهی پایانکار نمی باشد.

گواهی پایان کار ساختمان با گواهی عدم خلاف ساختمان کاملا متفاوت است. گواهی عدم خلاف در حین عملیات ساخت و گواهی پایان کار فقط پس خاتمه عملیات ساخت صادر می گردد.

Posted on