آجر

Brick

قطعات کوچک بنائی ساخته شده از جنس خاک رس و مواد دیگر.یکی از قدیمی ­ترین مصالح ساختمانی دست­ ساز بشر، گِل پخته ­شده ­ای است که با اَشکال و اندازه­ های مختلف در ساختمان­ سازی کاربرد دارد.
آجر از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما حاصل می شود. خاک آجر مخلوطی از خاک رس، ماسه، فلدسپات، سنگ‌ آهک، سولفات‌، سولفور، فسفات‌، کانی‌ آهن، منگنز، منیزیم، سدیم، پتاسیم و مواد آلی دیگر است.
آجر با توجه به جنس و ابعاد، کاربردهای متنوع دارند و به ‌عنوان کف‌ پوش، دیوارپوش و دیوارکشی ، نما سازی مورد استفاده قرار می گیرند. آجر عربی شده آگور یا آگر است.

ساخت آجر :

خاک رس با کیفیت مطلوب  فراهم ، خاک عمل آوری شده و گل خاک رس ساخته می شود. و خشت زنی انجام می گردد. پس از اینکه قالب ها در معرض هوا  خشک شد و بتواند شکل هندسی خود را حفظ کند این خشت ها به کوره های آجرپزی منتقل شده و طی یک فرآیند پخته گردیده و تبدیل به آجر می شوند.
برای چیدن و اتصال آجرها از ملات استفاده می‌ شود.

انواع آجر به لحاظ روش تولید :

ابعاد استاندارد آجر

ابعاد آجر از گذشته تاکنون، تغییرات متعددی داشته است.
در گذشته، آجر نظامی با ابعاد 50x50x50 و آجر ختایی با ابعاد 25x25x25 تولید می­ شد که بیشتر برای کف­ سازی مورد استفاده قرار می­ گرفت
امروز، اغلب آجرهای دیوارچینی، در ابعاد 20x10x5 یا 22x11x5.5 سانتی­متر ساخته می­ شوند.

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در استاندارد ملی شماره 7، ابعاد ترجیحی انواع آجر به صورت مدولار را به دو صورت  200x100x50  و 210x105x53 تعریف کرده است

Posted on