ورق آلیاژی فولادی

ورق از جنس فولاد آلیاژی .ورق‌های آلیاژی از جنس فولاد (آهن + کربن) هستند و حاوی عناصری چون منگنز، کروم، کربن، ….. می‌باشند.در حقیقت با اضافه شدن عناصر مختلف به فولاد و درنتیجه دست‌کاری در ساختار مولکولی آن، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی فولاد تغییر می‌کند و ورق‌های آلیاژی تولید می‌شوند.
بسته به نوع عناصر اضافه‌شده  برخی در برابر دماهای پایین، برخی در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم هستند. برخی دیگر استحکام و سختی بی‌نظیری دارند.

انواع ورق‌های آلیاژی فولادی

ورق آلیاژی A516

یا ورق‌های آتش‌خوار که در برابر حرارت و دماهای بالا مقاومت شگفت‌انگیزی دارند
ورق‌هایA516 در چهار گرید 55، 60، 65 و 70 تولید می‌شوند. این ورق‌ها حاوی عناصر کربن، سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر هستند. تفاوت این چهار گرید در میزان درصد این عناصر اضافه‌شده می‌باشد که درنتیجه ورق‌های آلیاژی با خواص فیزیکی متفاوتی حاصل می‌شود. .
ازآنجایی‌که این ورقه‌ها در مقابل حرارت مقاومت زیادی دارند بیشترین کاربرد آن‌ها در ساخت مخازن حرارتی (مورداستفاده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی) است.
فولاد کاویان ، فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد اکسین اهواز از کارخانه‌های تولیدکننده این نوع ورق‌ها  هستند و همچنین این ورق‌ها از کشورهای روسیه، اکراین و کره نیز وارد می‌شوند.

 

ورق آلیاژی A283

ورق‌های مخزنی این نوع ورق‌ها که از قابلیت جوشکاری و خم‌کاری زیادی برخوردار هستند، بیشترین کاربرد را در ساخت و تولید مخازن پرفشار و کم‌فشار دارند

این ورق‌ها نیز در چهار گریدA, B, C, D تولید می‌شوند. عناصر به‌کاربرده شده در این نوع ورق‌ها عبارتند از کربن، سیلیسیم، منگنز، گوگرد، فسفر و مس. میزان درصد هرکدام از این عناصر در هر گرید متفاوت است و بنابراین، خواص فیزیکی هر گرید با دیگری نیز تفاوت دارد.

ورق آلیاژی A36

این نوع ورق‌های آلیاژی در برابر آب‌شور دریا مقاومت و استحکام زیادی دارند و به همین دلیل از آن‌ها در صنعت کشتی‌سازی برای ساخت بدنه کشتی‌ها بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، ورق‌های A36 از استحکام خمشی و چقرمگی بالایی نیز برخوردار هستند. عناصر به‌کاربرده شده در این ورق‌ها مانند ورق‌های A516 بوده و تنها در میزان درصد آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

ورق آلیاژی ضد سایش

 

Posted on