ال اس اف

اسکلت فلزی ال اس اف / LSF

نوعی اسکلت فلزی سبک

سیستم LSF  از مقاطع سرد نورد شده فولادی ساخته می شود.

در تولید صنعتی انواع ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی به کار می رود.

سیستم ساخت قاب سبک فولادی ، برای اجرای ساختمان های عمدتا کوتاه مرتبه و میان مرتبه تا 5 طبقه استفاده میشود . این سیستم به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد لرزه ای مناسب در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج قابل توجهی یافته است . این سیستم شباهت زیادی به روش های ساختمان های چوبی دارد .

مقاطع مورد استفاده در این سیستم به شکل C و U و Z است که معمولا با اتصالات سرد به یکدیگر متصل میشوند .

ال اس اف در حقیقت سازه های پیش ساخته ای هستند که به صورت سازه خشک در محیط کارخانه تولید می شود و در محل پروژه نصب می شود.

اجزا ال اس اف

ال اس اف از ترکیب نیمرخ های فولادی سرد  که با رول فرمینگ نورد شده ساختار اصلی ساختمان برپا می شود .

استاد  و رانر  و فایبر سمنت برد و پنل گچی اجزای اصلی ال اس اف میباشد.

رانر ها در دو تراز کف و سقف نصب شده

استادها با فواصل مناسب بر روی رانر قرار می گیرند،

فایبرسمنت برد  از خارج و پنل گچی از داخل به استاد و رانر متصل می شود

استاد

عناصر عمودی که وادار(STUD) نامیده می‌شود.

استاد، پروفیل های C شکلی هستند که به صورت عمودی در ساختمان هایی با قاب فلزی و فولادی قرار می گیرند و برای اجزای غیر باربر کاربرد دارد و در اسکلت سازی دیوارهای خشک از ان استفاده می شود.

پروفیل C از جنس گالوانیزه ساخته شده است و شکل دهی این پروفیل به صورت سرد نورد است و ضخامت آن از 0.6 میلی متر الی 2.5 میلی متر می باشد.

سازه های استاد در ساختمان و فضای اسکلت ساختمان در فاصله 30، 40 و 60 از هم قرار می گیرند، این پروفیل های C، شکل در واقع وظیفه ی زیرسازی و چهارچوب برای نصب بورد و پانل اصلی را انجام می دهند و در اندازه های مختلف 150،200، 250، 230، 75، 90 و 300 تولید می شوند. استاد را با معیار کف کار یا به عبارتی جان کار اندازه می گیرند.

رانر

عناصر افقی در این سازه رانر یا  لاوک  (runner) نام دارد.

رانر، پروفیل های U شکلی هستند که به صورت افقی در سازه های خشک و فلزی ساختمان قرار می گیرند.

رانر تنها در کف یا سقف با استفاده از پیچ، میخ و سایر عوامل متصل کننده نصب می شود. این پروفیل ها در اندازه های مختلف با توجه به ابعاد استاد تولید می شود و نقش راهنما و هادی برای سازه عمودی یا استاد رادارد. پروفیل رانر با توجه به استانداردهای DIN و NF تولید می شود.

الزامات طراحی اجرا در ایران

در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد (مطابق آیین نامه ۲۸۰۰ ایران) استفاده از این سیستم سازه به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتن مسلح حداکثر در ۵ طبقه یا ارتفاع ۱۸ متر از تراز پایه بلامانع است.

استفاده از این سیستم در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد (مطابق آیین نامه ۲۸۰۰ ایران) تا حداکثر ۲ طبقه یا ارتفاع ۷٫۲۰ متر از تراز پایه، با اجرای مهاربندی قطری بلا مانع است.

به کارگیری این سیستم در مناطق لرزه خیز با خطرنسبی بسیار زیاد (مطابق آیین نامه ۲۸۰۰ ایران) مجاز نیست.

سیستم در مناطق لرزه خیز با خطرنسبی بسیار زیاد (مطابق آیین نامه ۲۸۰۰ ایران) مجاز نیست.

 

به کارگیری حداکثر دهانه ۵ متر و حداکثر ارتفاع ناخالص (با احتساب ضخامت سقف)۳٫۶۰ متر برای هر طبقه در این سیستم مجاز است.

طراحی کلیه اجزا ء اتصالات در این سیستم بر اساس استانداردAISI و طرح سازه‌ای و لرزه‌ای آن بر اساس آیین نامه‌های ASCE-05و IBC2003 و ویرایش‌های بعد از آن انجام گیرد.

کنترل سازه در مقابل بار باد بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران مبحث ششم و با در نظر گرفتن سیستم مقاوم در برابر بار جانبی ناشی از زلزله که در بندهای ۱ و ۲ آمد ه است انجام شود.

رعایت محدودیت حداکثر بار مرده و زنده به ترتیب ۲۵۰ کیلوگرم بر متر مربع و ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع برای سقف‌ها الزامی است.

رعایت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استانداردASTM الزامی است.

رعایت ضوابط فصل ۲۱ آیین نامهACI-318-05 و ویرایش‌های پس از آن برای طراحی دیوارهای برشی بتن مسلح الزامی است.

تأمین ضوابط دیافراگم صلب برای کلیه سقف‌ها الزامی است.

کلیه اتصالات اعضای قایم به اعضای افقی می‌باید به گونه‌ای باشد که یکپارچگی اعضا در ارتفاع سازه تأمین شود.

ضوابط مربوط به اجزاء اتصالی شامل پیچ خودکار، پیچ و مهره می‌بایستی مطابق آیین نامهAISC و استانداردAISI تأمین شود.

در صورت استفاده از اتصالات جوش، رعایت ضوابط و مقررات مربوط به جوشکاری اعضای نورد شده مطابق استانداردAISI و آیین نامه هایAWS و AISC الزامی است.

سقف سازه‌ای این سیستم متشکل از تیرچه فلزی دال بتن مسلح فوقانی به صورت مقطع مرکب است که می‌باید بر مبنای ضوابط مقاطع مرکب مطابق آیین نامه و دال‌های بتن مسلح بر مبنای آیین نامهACI تأمین شود.

به کارگیری مصالح بنایی در دیوارهای خارجی و داخلی مجاز نمی‌باشد. حداکثر وزن متر مربع دیوارتمام شده در جداکننده‌های داخلی نبایستی بیشتر از ۵۰ کیلوگرم بر متر مربع و در دیوارهای خارجی نبایستی بیش از ۱۰۰ کیلوگرم بر مترمربع باشد.

لازم است تمهیدات لازم به منظور عدم مشارکت پانل‌های غیر باربر و جداکننده‌ها در سختی جانبی سازه صورت پذیرد.

لازم است تمهیدات لازم متناسب باشرایط مختلف اقلیمی و محیط‌های خورنده ایران صورت پذیرد.

کلیه مصالح و اجزا در این سیستم اعم از معماری و سازه‌ای از حیث دوام، خوردگی، زیست محیطی و غیره می‌بایستی بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران یا آیین نامه‌های ملی یا معتبر بین‌المللی شناخته شده و مورد تایید، به کار گرفته شود.

الزامات مربوط به انرژی باید مطابق مبحث ۱۹ مقررا ت ملی ساختمان رعایت شود. ۲۰. در صورتی که عایق حرارتی به صورت پرکننده اجرا شود، باید نوع و ضخامت عایق، مقاومت حرارتی مورد نیاز را تأمین کند.

به منظور کاهش اثر پل حرارتی، لازم است حدفاصل وادارهاstud) (و لایه خارجی جداره با نوعی عایق حرارتی متراکم پر شود.

لازم است ملاحظات کامل هوابندی در جداره‌های داخلی و خارجی، بازشوها و همچنین محل نصب اجزای اتصالی نظیر پیچ و مهره، با توجه به اقلیم مورد نظر و همچنین خطر میعان به عمل آید.

رعایت مبحث سوم مقررات ملی سختمان درخصوص حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره ۴۴۴ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره‌ها در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان، کاربری و وظیفه عملکردی اجزای ساختمانی الزامی است.

صدابندی هوا برد جداکننده‌های بین واحدهای مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات می‌بایست طبق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تأمین شود.

اخذ گواهی نامه فنی برای محصول تولیدی، پس از راه اندازی خط تولید کارخانه، از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامی است .

Posted on