دسته‌ها
Uncategorized

کرمو شدن بتن

سیامک نامدار

شن نما شدن بتن / HoneyCombing

وقتی شیره بتن  بعلت جداشدگی مصالح بتن ،  از بتن جدا شده و با به جا ماندن سنگدانه های درشت ، بخشی متخلخل ایجاد گردد که به آن کرموشدن گفته می شود.

بتن کرمو علاوه بر نداشتن استحکام کافی و ضعف در مقاومت ، به علت تخلخل بالا ، محلی برای ورود عوامل مخرب به داخل بتن و رسیدن ان به عمق و میلگردها بوده و باعث خوردگی میلگردها و تخریب زودرس بتن می گردد.

کرمو شدن بتن ، ظاهری کاملاً متفاوت با “عدم تراکم کافی بتن” دارد. متاسفانه اغلب مهندسین ، تکنیسین ها و دست اندرکاران اجرای سازه های بتنی این دو عیب را یکسان می شمارند.

دلایل کرمو شدن بتن

  • نوع و میزان مصالح مصرف‌شده در بتن
    بالا بودن نسبت آب به سیمان. ، افزایش روانی بتن به‌ویژه برای پمپ کردن آن ، کمبود ماسه در بتن ، استفاده از ماسه با بافت درشت ، کمبود ذرات ریزدانه در ماسه به دلیل شستشوی غلط و یا زیاد از حد.
  • عدم به‌کارگیری روش مناسب در ریختن و جای دادن بتن در قالب
    پرتاب کردن بتن با بیل به درون قالب که شایع ترین علت کرمو شدن بتن است و اعلب در کارگاه های کوچک انجام میشود ، استفاده از جام‌های بغل ریز ، استفاده از شوت مایل. ، افقی گرفتن لوله پمپ برای ریختن بتن درون ستون یا دیوار ، استفاده از جام‌های معمولی و ریختن بتن به‌نحوی‌که با میلگردهای افقی ستون و دیوار، پی‌درپی برخورد نماید و ارتفاع زیادی را طی کند. ، طراحی و یا اجرای غیراصولی آرماتوربندی اعضاء.