ضریب اضافه مقاومت سازه

سیامک نامدار

اضافه مقاومت سازه

اعلب سازه ­ها در برابر نیروی زلزله، مقاومت بیشتری را در مقایسه با مقاومت در نظر گرفته شده در طراحی از خود نشان داده است. این  همان مفهوم اضافه­ مقاومت سازه در هنگام زلزله است.

رویکرد آیین­ نامه­ ها در ساده­ سازی محاسبات و ارائه­ ی فرضیاتی درجهت اطمینان و سهولت محاسبات ساختمان از یک طرف، و از طرف دیگر ضوابطی که ترسیم نقشه ­های سازه­ ای برای کاهش هزینه­ های کارگاهی و جلوگیری از اشتباهات اکیپ اجرایی در نظر گرفته می ­شود، سبب شده ­اند که مقاومت اعضای اجرا شده بیشتر از مقاومت در نظر گرفته شده برای آن­ها در روند طراحی باشد.

عوامل ایجاد اضافه مقاومت سازه

مقاومت اسمی فولاد مصرفی در ساختمان (چه به صورت میلگرد و چه به صورت پروفیل­) در محاسبات ، معمولاً کمتر از مقدار مقاومت واقعی آن­ هاست.

اضافه مقاومت ناخواسته ­ای که بیشتر از نیاز طراحی است ، ناشی از تیپ­ بندی اجزای سازه توسط مهندسین طراح در ترسیم نقشه­ های سازه­ ای برای سهولت اجرایی و کاهش اشتباهات کارگاهی

اجزای غیرسازه ­ای در برخی مواقع سختی قابل ملاحظه­ ای داشته و مقاومت جانبی سازه را تا حدی افزایش می­ دهد. در حالیکه در طراحی ­های روتین، اجزای غیرسازه ­ای نظیر دیوارهای پیرامونی (میان قاب­)، دیوارهای جداکننده (پارتیشن)، آسانسور، راه پله و… معمولاًدیده نمی ­شود

فرضیات ساده ­کننده ­ی آیین­ نامه­ ها گاهاً با واقعیت اجرایی پروژه ­ها مقداری فاصله دارد و معمولاً و در جهت تامین حاشیه امن مورد نظر آیین­ نامه ­ها هستند.

 

 

Posted on