دسته‌ها
Uncategorized

آزمایش درون چاهی دانهول

سیامک نامدار

آزمایش خاک  DHT

آزمایش درون چاهی دانهول از انواع آزمایش مکانیک خاک است .
آزمایش دی اچ تی به دلیل مزایایی که دارد، یکی از پرکاربردترین روش ‌های اندازه‌گیری سرعت امواج الاستیک بوده که زیرمجموعه روش‌ های آزمایش خاک نظام مهندسی لرزه ‌نگاری است.

شناخت کامل وضعیت لایه های زیرسطحی و مشخصات دینامیکی لایه های خاک ، از عوامل مهم در تحلیل دینامیکی یک سازه است.

لذا به منظور تکمیل اطلاعات ژئوتکنیکی ، لزوم ارزیابی پارامترهای دینامیکی لایه های زمین و تعیین نوع زمین از نظر مهندسی زلزله ، ازمایش های لرزه ای درون گمانه ای با استفاده از ازمایش خاک ساختمان دانهول که یکی از روش های لرزه نگاری برای اندازه گیری مستقیم سرعت امواج کشسان است، انجام می گیرند.

اساس کار در آزمایش خاک دانهول (DHT) ، اندازه گیری زمان سیر موج از سطح زمین تا اعماق مختلف است. بدین منظور یک لرزه سنج که معمولا شامل سه حسگر عمود بر هم می باشد، توسط کابل در اعماق مختلف قرار داده شده و امواج لرزه ای حاصل از چشمه لرزه ای توسط آن ثبت می گردد. اجرای آزمایش خاک و ژئوتکنیک دانهول بر روی انواع خاک و سنگ امکان پذیر است.

در آزمایش خاک ساختمان دانهول منبع ارتعاش در سطح زمین و ژئوفون ها درون گمانه ، قرار می گیرند و با ایجاد ارتعاش در سطح زمین و دریافت امواج در اعماق مختلف، با توجه به زمان و فاصله طی شده توسط موج های ارتعاشی ، سرعت آن ‌ها در اعماق مختلف قابل محاسبه خواهد بود. با توجه به تغییرات سرعت موج در خاک‌ هایی با جنس مختلف، امکان شناسایی لایه ‌بندی ، جنس و نیز تخمین پارامترهای خاک به کمک این آزمایش خاک نظام مهندسی وجود دارد.

آزمایش دانهول در مقایسه با سایر انواع آزمایش خاک درون چاهی به دلیل سهولت، سرعت اجرا و هزینه پایین در مطالعات مهندسی ، کاربرد بیشتری دارد.