پکینگ برج خنک کننده اسپلش

سیامک نامدار

 

(Splash Packing)

پکینگ برج خنک کننده قطره‌ای ،

نوعی از پکینگ برج خنک کننده می‌باشد که به وسیله قطره قطره کردن آب سطح و زمان تماس میان آب و هوا را افزایش می‌دهد. هر چه قطرات که به وجود می‌آیند ریزتر و کوچکتر باشد، مطلوب‌تر است و میزان تبخیر افزایش پیدا می‌کند و عملکرد برج خنک کننده بالاتر می‌رود.

یکی از مهمترین نکات در طراحی برج خنک کن انتخاب نوع و حجم پکینگ مورد استفاده در دستگاه می‌باشد. نوع و حجم سطوح انتقال حرارت مستقیما بروی راندمان برج خنک کننده اثرگذار است.

در طراحی کولینگ تاور یکی از مهمترین بخش‌ها تعیین نوع پکینگ کولینگ تاور و طراحی آن می‌باشد. راندمان پکینگ مورد استفاده با عملکرد دستگاه رابطه مستقیم دارد و در بسیار تأثیرگذار است. جنس پکینگ هم مهم است به شکلی که پکینگ در طی زمان در تماس آب در گردش و هوا دچار مشکل نشود.

انواع پکینگ اسپلش

پکینگ نت اسپلش ، پکینگ رندوم اسپلش ، پکینگ گرید اسپلش ، پکینگ وی اسپلش

 

پکینگ نت اسپلش (Net Splash Packing)

این نوع از پکینگ برج خنک کننده کاربرد بیشتری نسبت به باقی مدلها دارد. به دلیل شکل شبکه ای (توری شکل)، و ایجاد شدن قطرات آب با اسپری شدن روی آن، به نام پکینگ اسپلش نامگذاری شده است. از لحاظ ابعاد استاندارد آن به شکل زیر است.
طول : ۹۰ سانتی متر ، عرض ۶۰ سانتی متر ، ارتفاع ۴۵ سانتی متر. ( توضیح اینکه عرض بلوک قابل سفارشی سازی براساس درخواست خریدار خواهد بود.)

پکینگ رندوم اسپلش (Random Splash Packing)

این مدل از پکینگ کولینگ تاور به شکل قطعات کوچک پلاستیکی است. این قطعات را به شکل فله ای داخل برج خنک کننده میریزند. به همین دلیل به آنها پکینگ رندوم (Random) گفته میشود. این نوع از پکینگها کاربرد زیادی ندارند. دلیل اصلی آن هم عدم استفاده مفید از تمام سطوح آن ( به دلیل جریان نامناسب آب) و خیس نشدن تمام سطح پکینگ است. در عین حال برای استفاده آن نیاز است داخل برج خنک کننده توری نصب شود. اینها باعث میشود که این نوع فیلینگ برج خنک کننده طرفدار زیادی نداشته باشد.

پکینگ گرید اسپلش (Grid Splash Packing)

این نوع از پکینگها به صورت صفحات مشبک ساخته میشوند. این صفحات مشبک را روی هم میچینند تا بلوک پکینگ ساخته شود. پکینگ گرید اسپلش در مکانها و کاربردهایی که آلودگی آب بسیار بالا است استفاده میکنند. برای مثال در صنایعی مانند تولید فولاد و آهن، کارخانجات تولید روغن و برای استفاده از آب دریا میتوان نام برد.

پکینگ اسپلش وی بار (V-Bar Splash Packing)

پکینگ وی شکل  Splash V-Bar

پکینگ برج خنک کننده را به صورت پروفیلهایی با شکل V و دارای سوراخ میسازند. نصب آنها نیز به شکل افقی در داخل برج خنک کن و با فاصله هایی معین انجام میشود. از این مدل نیز در آبهای با آلودگی بالا استفاده میشود. ایراد استفاده ازاین نوع پکینگ کولینگ تاور این است که ارتفاع زیادی نیاز دارد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

Posted on