دسته‌ها
Uncategorized

شهر نئوم

سیامک نامدار

Neom

پروژه ابر شهری آینده نگرانه  نئوم که عربستان سعودی از مدتی پیش در نزدیکی سواحل دریای سرخ، در شمال غربی استان تبوک در حال طراحی و ساخت آن است.

شهر نیوم ۳۳ برابر شهر نیویورک مساحت دارد. مساحتی معادل ۱۶ هزار ۴۶۳ کیلومتر مربع .

مقامات سعودی نئوم را به عنوان «جاه‌طلبانه‌ترین پروژه جهان» معرفی می‌کنند.

محمد بن سلمان، ولی‌عهد  در اکتبر ۲۰۱۸، اعلام کرده بود که پروژه نئوم در سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد.

این کلمه  مرکب از کلمه یونانی Neos به معنی جدید و کلمه عربی مستقبل به معنی آینده و ظاهرا مفهوم آینده‌ای جدید را تداعی می کند.

هزینه احداث آن حداقل ۵۰۰ میلیارد دلار عنوان شده است که بخشی از آن توسط سرمایه گذاری عمومی در داخل عربستان و بخشی توسط سرمایه‌گذاران خارجی  تامین خواهد شد.

سعودی‌ها در تبلیغ نئوم از تصاویری از باغ‌های سنگاپور بهره گرفته‌اند که به نظر می‌رسد قصد دارند نئوم را با الهام از این شهر آسیایی بنا کنند.

نئوم بخشی از برنامه Vision 2030 است؛ که قرار است این کشور را از وابستگی به درآمد نفتی رها کند و آن را به یک قطب فناوری تبدیل کند.

در سال ۲۰۱۷، سعودی‌ها سه موسسه مشاوره بزرگ دنیا، McKinsey & Co و Boston Consulting و Oliver Wyman را به استخدام گرفتند تا آن‌ها را در تکمیل این پروژه راهنمایی کنند.

در ژانویه ۲۰۱۹ عربستان یک شرکت به نام نئوم تاسیس کرد تا امور مربوط به ساخت این شهر را مدیریت کند.

نئوم قرار است از نوعی فناوری با نام Cloud Seeding استفاده کند تا با ایجاد ابرهای مصنوعی بتواند میزان بارش‌ها را نسبت به میزان طبیعی آن‌ها در صحرای عربستان افزایش دهد.

قرار است نئوم از سیستم آموزشی پیشرو در جهان استفاده کند و کلاس‌های درس آن از تصاویر هلوگرافیک معلمان بهره بگیرند.

همچنین ایجاد یک جزیره مشابه پارک ژوراسیک با دایناسورهای رباتیک است ،  یک ماه مصنوعی بزرگ برای روشنایی شهر ، تاکسی‌های پرنده ، سواحلی با شن‌های  درخشان در شب  ، از جمله مواردی است که قرار است توجه  گردشگران زیادی را بخود جلب کند.