پمپ روتاری

سیامک نامدار

Rotary Pump

پمپ چرخشی ، پمپ دورانی

​پمپ روتاری Rotary Pump از انواع پمپ‌ با جابجایی مثبت می‌باشند که برای انتقال سیال از حرکت دورانی بهره می‌گیرند. این پمپ‌ها مناسب جهت روغن کاری و انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا می‌باشند، و برای ظرفیت‌های کم و فشار متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پمپ‌ها از دو قسمت تشکیل شده اند که یکی جداره ثابت پمپ و دیگری قسمت دوار را شامل می‌شود. تقسیم بندی و نام گذاری پمپ‌های گردشی بر مبنای نوع قسمت دوار پمپ مشخص می‌گردد. قسمت دوار شامل یک محور گردان با عضو گردشی است که می‌تواند بصورت چرخ دنده‌ای یا تیغه‌ای یا پیچی و یا گوشواره‌ای باشد.

در ​پمپ روتاری Rotary Pump فاصله بین اجزای گردنده و جداره ثابت بسیار کم می‌باشد و ساختمان آنها غالبأ طوری است که اجزای گردنده در دو جهت می‌توانند دوران نمایند و در نتیجه قسمت ورودی و خروجی پمپ بسته به نوع کار ممکن است عوض شوند.

این پمپ‌ها جهت کاربردهای صنعتی غالبا با موتور الکتریکی بکار گرفته می‌شوند. اما ​پمپ روتاری Rotary Pump که با نیروی دست کار می‌کند نیز، تحت عنوان پمپ دستی، وجود دارد و یک کاربرد رایج آن در بشکه‌های ۵۵ گالنی (۲۰۸ لیتری) جهت تخلیه روغن از داخل بشکه می‌باشد.

لنواع پمپ روتاری

پمپ‌ چرخ دنده‌ای

پمپ لوب

پمپ پره ای

پمپ پیش رونده خلاء

پمپ پیش رس

پمپ اسکرو

 

Posted on