دسته‌ها
Uncategorized

سیستم اطفاء حریق استند پایپ

سیامک نامدار

سیستم اطفاء حریق استند پایپ

سیستم اطفاء حریق لوله ایستاده

سیستم شلنگی اطفاء حریق

Standpipe

از انواع سیستم اطفا حریق .

سبستم اطفاء حریق لوله ایستاده مجموعه‌ای از لوله‌ها قائم در طبقات ساختمان هستند که منبع آب را به  شیلنگ اطفا حریق ، هوزریل و فایر باکس  وصل می کنند.

از سیستم‌های شلنگی Standpipe می‌توان برای افزایش زمان تخلیه، محافظت از وسایل و خروج یا دفاع از ساکنانی که نمی‌توانند ساختمان را تخلیه کنند، استفاده کرد.

تمام سیستم های استند پایپ باید مطابق با NFPA 25 نگهداری شوند. این استاندارد نیاز به بازرسی هفتگی/ماهانه شیرهای کنترل دارد. همچنین بازرسی سه ماهه برای دستگاه های تنظیم فشار، لوله کشی و اتصالات شلنگ و بازرسی سالانه برای کابینت، شیلنگ و دستگاه نگهداری شلنگ مورد نیاز است.

سیستم‌های شیلنگ Standpipe توسط یک نفر فعال شده و کار می‌کنند و قبل از اعمال آب به آتش، به گرما، دود یا شعله وابسته نیستند.

سیستم‌های شیلنگ Standpipe را می‌توان به طور موثر در مرحله اولیه برای سرکوب سریع حریق استفاده کرد

این پیکربندی فقط آب را به مناطقی می‌فرستد که در هنگام آتش‌سوزی نیاز دارند و تمام قسمت‌های ساختمان را پر از آب نمی‌کند. این نوع سیستم لوله خشک میزان پاکسازی لازم را پس از یک حادثه آتش سوزی کاهش می دهدو آسیب آب را به حداقل می رساند

امروزه بسیاری از ساختمان‌های جدیدتر دارای یک سیستم ترکیبی هستند که سیستم اسپرینکلر  و سیستم استند پایپ در آن ها پیاده سازی شده است. وای برخی از ساختمان‌های قدیمی‌ فقط سیستم لوله ایستاده دارند.

 

انواع سیستم استند پایپ

سیستم  کلاس I

مخصوص پرسنل آتش نشانی ، اتصالات شیلنگ 2-1/2 اینچی (64 میلی متر)] برای استفاده توسط ادارات آتش نشانی و کسانی که در کار با جریان های آب سنگین آموزش دیده اند.

 

سیستم  کلاس II

مخصوص ساکنین و پرسنل آتش نشانی خطوط شلنگ 1-1/2 اینچی (38 میلی متر)] برای استفاده توسط ساکنان آموزش دیده ساختمان تا رسیدن آتش نشانی ارائه می شود.

 

سیستم  کلاس III

مخصوص پرسنل آتش نشانی و افراد آموزش دیده

شلنگ [1-1/2 اینچ (38 میلی‌متر)] را جهت تأمین آب برای استفاده ساکنان آموزش‌دیده ساختمان و اتصالات شیلنگ 2-1/2» (64 میلی‌متر) به منظور تأمین حجم بیشتری از آب برای استفاده ادارات آتش نشانی و کسانی که در مدیریت جریان های آب سنگین آموزش دیده اند، فراهم کنند.