ورق آلوزینک

آلوزینک / Aluzink / گالوالوم / Galvalume  / زینکالیوم / Zincalume

آلوزینک نوعی ورق با پایه فولاد که با روکشی از جنس روی یا آلومینیوم پوشش داده شده است روکش ورق آلوزینک شامل ۵۵ درصد آلومینیوم ،  1 درصد سیلیکن ، 43درصد روی می باشد.

به دو صورت شیت، کلاف، به صورت ورق های با سطح صاف و یا فرم دار تولیدمی شود. ورق های کلاف دارای 72 تا 128 سانتی متر عرض و همچنین دارای 0.18 تا 1.5 میلیمتر ضخامت می باشدو به طول دلخواه مشتری تولید می‌گردد. انواع محصولات فرم دار در دو طرح سینوسی و ذوزنقه بوده که در طول های 150 تا 1400 می باشد.
اصولا برای پوشش سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

پوشش روی آن ها موجب می گردد که در شرایط مرطوب و مستعد بارش دچار اکسید و زنگ زدگی نشوند در مواردی همچون سردخانه ها، پوشش سقف، حفاظ دیوار و غیره از چنین ورق هایی کمک گرفته می شود.

پروسه تولید این نوع ورق نیز کاملاً شبیه ورق گالوانیزه می‌باشد. ابتدا فلز پایه به سمت خطوط تولیدی منتقل شده در آنجا پوششی از جنس روی و آلومینیوم تمامی سطح ورق را فرا می گیرد پس از خشک و خنک شدن محصول نهایی آماده رنگ آمیزی خواهد شد. رنگ آمیزی به روش کوره ای صورت می گیرد.

 

کاربرد ورق گالوالوم

از این محصول در صنایع تهویه مطبوع، ساخت انواع اگزوز، روفینگ، منایع ذخیره، ساخت آبگرمکن، اجاق گاز، کولر، یخچال سازی، اسکلت ساختمان، به عنوان پوشش کف کانکس، جهت سیلو سازی، کابینت سازی، تجهیزات سیم و کابل، لوله و اتصالات، تابلو برق، در ساخت انواع تابلو های آموزشی و راهنمایی و رانندگی سیلو سازی، پروفیل درب و پنجره، منایع ذخیره ساخت و پوشش سقف ساختمان و خیلی موارد دیگر مورد استفاده قرار می دهند.

تفاوت  و شباهت ورق آلوزینک و ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه با عنصر روی خالص یا آلیاژ آهن – روی پوشش داده می شود در حالیکه ورق آلوزینگ  با پوششی از ترکیب آلومینیوم و روی تشکیل شده است.

شباهت این دو ورق بر پایه آن ها می باشد که هر دو از ورق فولادی تشکیل شده اند.

ورق آلوزینک نسبت به ورق گالوانیزه دارای عمر مفید تر و مقاومت بیشتری در برابر فرسایش می باشد.

 

Posted on