دسته‌ها
Uncategorized

ابطال دادخواست

سیامک نامدار

قرار ابطال دادخواست یکی از انواع قرارهایی می باشد که توسط دادگاه حقوقی در مواردی صادر می شود که به دلایلی مانند نقص مدارک، رسیدگی به موضوع ممکن نباشد.

صدور این قرار به معنای این است که پرونده مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت و به ادعای خواهان در دادگاه حقوقی توجهی نخواهد شد. این قرار معمولاً هنگامی صادر می شود که دادخواست خواهان، از نظر قانونی فاقد شرایط لازم باشد.

در صورتی که قرار ابطال صادر شود با توجه به اینکه این قرار اعتبار امر مختومه را ندارد اقامه دوباره دعوا و تجدید دادخواست پس از صدور آن با مانعی روبرو نیست.

طبق ماده 332 قانون آیین دادرسی مدنی اگر قرار ابطال توسط دادگاه صادرشده باشد، این قرار ظرف مهلت قانونی قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان می باشد.

موارد صدور قرار ابطال دادخواست در مواد 95 قانون آیین دادرسی مدنی  ، 96 قانون آیین دادرسی مدنی ، 256 قانون آیین دادرسی مدنی و 259 قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است.

 

موارد صدور قرار ابطال دادخواست

چنانچه خواهان در جلسه دادرسی حضور پیدا نکند و دادگاه با اخذ توضیح ازخوانده نتواند رای صادر کند، قرار ابطال دادخواست صادر می شود.

هنگامی که دادگاه قراری مثل قرار معاینه محلی و کارشناسی صادر می کند، طرفی که قرار به نفع او صادر شده است می بایست مقدمات اجرای قرار را فراهم نماید. هرگاه بدون عذر موجه خواهان از فراهم آوردن شرایط اجرای قرار خودداری نماید.در این صورت دادگاه قرار ابطال را صادر می نماید.

پرداخت دستمزد کارشناس به عهده متقاضی صدور قرار کارشناسی می باشد. در صورتی که متقاضی کارشناسی بدون عذر موجه از پرداخت اجرت کارشناسی خودداری کند، قرار کارشناسی از عداد دلایل او خارج می شود.در این صورت  دادگاه قرار ابطال را صادر می نماید.