دسته‌ها
Uncategorized

عیوب جوشکاری

سیامک نامدار

عیوب جوشکاری

welding defects

عیب جوشکاری فلزات به نقصی گفته می‌شود که تحت شرایط عمومی یا قابل پیش بینی، به خاطر وجود آن احتمال شکست سازه وجود دارد. و طبق مشخصات فنی قابل قبول نیست. بنابراین یک ناپیوستگی مشخص ممکن است نقص‌ها و عیوب منطقه جوش ممکن است دو بعدی (مثل ترک) یا سه بعدی (مثل منفذ و حفره) باشند.

نقص‌های دو بعدی خطرناک‌تر و تشخیص و ردیابی آنها نیز دشوارتر است.

انواع عیوب جوشکاری

نفوذ بیش از حد در پاس ریشه

EXCESSIVE PENETRATION

هرگاه فلز جوش بیش از اندازه لازم در پاس ریشه نفوذ نماید این عیب پدیدار می شود.

تقعر پاس پرکننده

EXTERNAL CONCAVITY-CAP CONCAVITY

تورفتگی در پاس پوششی جوش که باعث می شود تا ضخامت جوش در آن منطقه کمتر از ضخامت فلز پایه شود و استحکام جوش کم (Inadequate Weld Reinforcement) گردد.

 

بریدگی در پاس پرکننده

CAP UNDERCUT – EXTERNAL UNDERCUT

بریدگی در فلز پایه در  پاس پرکننده  و در کنار سطح جوش

 

حفره های کرمی شکل

WORMHOLE POROSITY

گاهی اوقات حفره های گازی بصورت کشیده و کرمی شکل در می آیند که دلیل آن تلاش گاز محبوس شده برای خارج شدن از فلز مذاب است که طی چند مرحله و بطور پیوسته در فلز منجمد شده بدام می افتد.

 

حفره های خوشه ای

CLUSTER POROSITY

حفره های خوشه ای بدلیل مرطوب بودن الکترود ایجاد می شود. رطوبت موجود، طی فرآیند جوشکاری تبدیل به گاز شده و در فلز جوش منجمد گردیده و محبوس می شوند.

 

ترک های طولی

LONGITUDINAL CRACK

بطور کلی ترک ها به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شوند و دلایل گوناگونی از قبیل تنش های انقباضی، ساختار متالورژیکی، روش جوشکاری و … باعث ایجاد ترک می شود.

 

ترک های عرضی

TRANSVERSE CRACK

بطور کلی ترک ها به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شوند و دلایل گوناگونی از قبیل تنش های انقباضی، ساختار متالورژیکی، روش جوشکاری و … باعث ایجاد ترک می شود.

 

عدم مطابقت – بالا و پایین بودن

HI LO – OFFSET OR MISMATCH

این عیب مربوط به وضعیت قرار گرفتن دو قطعه در کنار هم می باشد و زمانی اتفاق می افتد که دو قطعه جوش شونده نسبت به هم در یک امتداد قرار نگرفته باشند.

 

ناخالصی سرباره ای

SLAG INCLUSION

معمولا ناخالصی های غیر فلزی در فلز منجمد شده محبوس گردیده و در پاس جوش باقی می مانند.

 

نفوذ ناکافی

INCOMPLETE PENETRATION (IP) OR LACK OF PENETRATION

(LOP)

این عیب زمانی که فلز جوش نتواند بطور کامل در درز جوش نفوذ نماید پدید می آید. این عیب یکی از مخرب ترین عیوب جوش می باشد. LOP سبب می شود تا تنشهای موضعی ایجاد گشته و باعث ایجاد ترک گردد.

 

ناخالصی های تنگستن

TUNGSTEN INCLUSION

بطور کلی ناخالصی های تنگستن مخصوص روش جوشکاری TIG می باشد. این عیب اغلب در جوشکاری آلومینیوم و فولادزنگ نزن توسط روش نامناسب جوش TIG ایجاد می شود. قابل ذکر است که پروسه TIG جوشی بسیار تمیز و همگن تولید کرده و بازرسی جوش هایی که با این روش جوشکاری شده اند بسیار ساده می باشد.

 

سوختگی

BURN-THROUGH

عیب سوختگی در نتیجه بالا رفتن حرارت در زمان جوشکاری و سوختن فلز جوش در پاس ریشه می شود. این سوختگی باعث ایجاد یک سری فرو رفتگی بصورت ناپیوسته در طول  پاس ریشه می گردد.

 

برآمدگی در پاس پرکننده

EXCESS WELD REINFORCEMENT

زمانی اتفاق می افتد که ارتفاع گرده جوش بیشتر از مقادیر تعیین شده در دستورالعمل­ ها باشد.