بتن باکتریایی

سیامک نامدار

بتن ترمیم خودکار ترک های بتن. ترمیم‌شدگی خودزا ی بتن.

از انواع بتن خود ترمیم شونده  می باشد. بتن باکتریایی ترک‌های ایجاد شده در بتن را با کمک باکتری  بدون هیچ گونه عملیات خارجی ، پس از سخت شدن پر می‌کند.

بتن خود ترمیمی نتیجه واکنش بیولوژیکی آهک بدون واکنش و یک ماده مغذی مبتنی بر کلسیم با کمک باکتری‌ها برای ترمیم ترک‌های ایجاد شده در ساختمان است.
با استفاده از بتن باکتریایی می توان ترک‌های جزئی با عرض ۰.۵ میلی متر را بست.

باکتری‌های متنوعی در ساختار بتن خودترمیم استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها باسیلوس است. باکتری باسیلوس برای زندگی انسان بی ضرر است و بنابراین می‌توان از آن به طور موثر استفاده کرد.

مکانیسم بتن باکتریایی

باکتری‌ها  همراه با مواد مغذی کلسیم معروف به کلسیم لاکتات استفاده می شود. در حین آماده سازی بتن، این محصولات در زمان انجام اختلاط در بتن مرطوب اضافه می‌شوند. این باکتری‌ها می توانند حدود ۲۰۰ سال در حالت خفته باشند. هنگامی که ترک‌ها در بتن ظاهر می‌شوند، آب در شکاف‌ها نفوذ می کند. هاگ‌های باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند و با مصرف اکسیژن از لاکتات کلسیم تغذیه می‌کنند. لاکتات کلسیم محلول به سنگ آهک نامحلول تبدیل می‌شود. سنگ آهک نامحلول شروع به سخت شدن می‌کند. بنابراین، ترک را به طور خودکار بدون هیچ گونه کمک خارجی پر می‌کند. مزیت دیگر این فرآیند این است که اکسیژن توسط باکتری ها برای تبدیل کلسیم به سنگ آهک مصرف می‌شود، که در جلوگیری از خوردگی فولاد که سبب ترک خوردگی می‌باشد، کمک می‌کند. این باعث افزایش دوام سازه‌های بتنی مسلح فولادی می‌شود.

آماده سازی بتن خودترمیم شونده

بتن باکتریایی به دو روش آماده سازی می‌شود:

با کاربرد مستقیم
با کپسوله کردن در بتن سبک

در روش کاربرد مستقیم، هنگامی که مخلوط شدن بتن انجام می‌شود، هاگ‌های باکتریایی و لاکتات کلسیم به طور مستقیم به بتن اضافه می شود.

با استفاده از روش کپسوله سازی، باکتری‌ها و غذای آن یعنی لاکتات کلسیم در داخل گلوله‌های خاک رس قرار داده شده و بتن آماده می‌شود. حدود ۶ درصد از گلوله‌های رس برای ساخت بتن باکتریایی اضافه می‌شود. هنگامی که سازه‌های بتنی با بتن باکتریایی ساخته می‌شوند، هنگامی که ترک در ساختار ایجاد می‌شود، گلوله‌های خاک رس شکسته می‌شوند و باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند و لاکتات کلسیم را می‌خورند و سنگ آهک تولید می‌کنند، که سخت می‌شود و در نتیجه ترک بسته می‌شود.

مزایا

ترمیم خودکار ترک‌ها بدون هیچ گونه کمک خارجی
افزایش قابل توجه مقاومت فشاری و مقاومت خمشی در مقایسه با بتن معمولی.
مقاومت در برابر حملات یخ و ذوب شدگی.
کاهش نفوذپذیری بتن.
خوردگی فولاد را به دلیل بستن ترک کاهش می‌دهد و دوام بتن مسلح فولادی را افزایش می‌دهد.

معایب

هزینه بتن باکتریایی دو برابر بتن معمولی است.
رشد باکتری‌ها در هیچ جو و محیطی خوب نیست.

 

Posted on