دسته‌ها
Uncategorized

برج العرب

سیامک نامدار

Burj Al Arab

یکی از بلندترین و مجلل ترین  هتل سوئیت ها در جهان است که در جمیرا دبی قرار دارد.

برج العرب جمیرا 321 متر ارتفاع دارد .

این برج طی پنج سال ساخته شده است .پروژه‌ی ساخت برج العرب از سال ۱۹۹۴ آغاز شد و در دسامبر ۱۹۹۹ افتتاح شده و هزینه ساخت آن ۱ میلیارد دلار بوده است.

برخی هتل برج العرب را به اشتباه « تنها هتل ۷ ستاره جهان» می‌نامند اما چندین هتل ۷ ستاره دیگر در دنیا وجود دارد.

معماری بیرونی هتل یک معماری کاملاً مدرن است، و به شکل بادبان عربی در حال حرکت طراحی شده است.

اما معماری داخلی هتل ترکیبی از سبک شرقی و غربی به صورت بسیار لوکس می‌باشد.

 

لابی آتریوم برج العرب  180 متر ارتفاع دارد و بلندترین آن در نوع خود در جهان است. و توسط ستون های طلایی برجسته احاطه شده است.

آتریوم بیش از یک سوم فضای داخل هتل را در برمی گیرد.

با وجود اندازه بزرگ برج العرب ، تنها ۲۸ طبقه دوبلکس با ۲۰۲ سوییت دارد. کوچک‌ترین سوئیت ۱۶۹ متر مربع و بزرگ‌ترین آن ۷۸۰ متر مربع می‌باشد.

قیمت هر سوئیت، از ۱۰۰۰ دلار(هر شب) تا ۱۵ هزار دلار متغیر است و سوئیت سلطنتی گرانترین آن است، که شبی ۲۸ هزار دلار می‌باشد.

برج العرب را در رده‌ی ۱۲مین هتل گران‌قیمت جهان قرار دارد.

یکی از رستوران‌ها به نام المنتها است، که در ارتفاع ۲۰۰ متری واقع شده و منظره‌ای از دبی را به نمایش می‌گذارد  توسط یک آسانسور شیشه‌ای دسترسی به آن ممکن می‌باشد.

رستوران دیگر المهارا (به معنی صدف) می‌باشد که دسترسی به آن توسط یک زیر دریایی شبیه‌سازی شده امکان‌پذیر است و آکواریوم‌های زیبایی را به نمایش می‌گذارد. این آکواریوم‌ها دربرگیرنده بیش از یک میلیون لیتر آب است. شیشه آکواریوم از اکریلیک ساخته شده و برای کاهش تأثیر بزرگ نمایی حدود ۱۸ cm ضخامت دارد. این رستوران در میان ۱۰ رستوران برتر دنیا قرار دارد.

سرو هر غذا در این هتل کمتر از ۱۰۰۰ درهم نیست. ‌

تمام پرده‌ها، چراغها و سیستم تهویه هوا با یک دکمه به کار می‌افتند. تمام فصاها به دوربین مدار بسته متصل هستند و حتی مهمان می‌تواند ببیند که چه کسی پشت در است. هر سوئیت یک لب تاپ، پرینتر دارد.

تمامی مهمانان این هتل تا روز آخر اقامت از آخرین مدل گوشی آیفون و اینترنت نامحدود رایگان بهره مند میشوند.

ناوگان رولزرویس  و BMW برای ترانسفر مهمانان به و از فرودگاه بین المللی دبی و گردشگری در دبی در اختیار مسافران هتل قرار میگیرد.

برج العرب در جزیره ای مصنوعی در 280 متری خط ساحلی دبی ساخته شده است.

معمار برج العرب  تام رایت از شرکت WS Atkins می باشد.

طراح داخلی Khuan Chew، طراح داخلی مشهور چینی، از شرکت KCA International،

بیش از 30 نوع مختلف از سنگ مرمر در دیوارها و کف هتل استفاده شده است(تقریباً 24000 متر مربع)

تقریباً 1790 متر مربع از ورق طلای 24 عیار برای تزیین فضای داخلی استفاده شده است و تخمین زده می‌شود که 86500 قطعه کریستال سواروسکی  در قاب آینه و کنسول  درب ورودی استفاده شده است.

برج العرب برای مدتی نماد دبی بود. اما پس از مدتی دبی نماد خود را از برج العرب تغییر داد. تعداد بسیاری معتقد هستند این تغییر به دلیل شکل برج العرب است، زیرا در صورتی که از سمت دریا به برج العرب نگاه کنید، شکل صلیبی در نمای شمالی آن پدیدار می‌شود و همین اتفاق به محل مناقشه‌ای میان بزرگان امارات متحده عربی تبدیل شده بود. در نهایت با پیشنهاد حاکم دبی مبنی بر ممنوعیت صدور مجوز برای قایقرانی و پرواز از ضلع شمالی، این قائله خاتمه یافت.

بالای ساختمان یک فرودگاه هلیکوپتر بی‌نظیر توسط یک پایه نصب شده‌است.

هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود دارد.

این سازه بر روی یک جزیره‌ی مصنوعی قرار گرفته است. در ساخت این جزیره بیش از ۲ هزار کارگر همزمان مشغول به کار بوده‌اند، تا روند ساخت و ساز تسریع یابد.

این جزیره‌ی مصنوعی در فاصله‌ی ۳۰۰ متری ساحل جمیرا و عملا در میانه‌ی خلیج فارس سر از آب بیرون آورده است. طوفان‌های دریایی و بادهای سهمگین که گاه سرعت‌شان به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، از مهم‌ترین عوامل طبیعی هستند، که چراغ خطر را برای سازندگان این پروژه به صدا در آورده بودند.

ساخت جزیره‌ی مصنوعی با قرار دادن سنگ‌های عظیم و بتن‌ریزی در اقیانوس آغاز شد. برای انجام این کار پایه‌هایی در سطح دریا قرار داده شد و سپس فاصله‌ی میان این پایه‌ها با سنگ و شن پوشیده شد.

پس از پوشیده شدن فضا از شن، پایه‌های اولیه از آب بیرون کشیده شد و پایه‌های اصلی در داخل زمین قرار داده شدند.

برای ساخت برج العرب ۲۳۰ پایه‌ی بتنی به طول ۴۵ متر در عمق دریا قرار داده شده است. همچنین قطر هریک از پایه‌های بتنی ۱.۵ متر است.

مهندسان با استفاده از بتن، نوعی شکل هندسی ساختند که با قرارگرفتن در کنار یک‌دیگر، علاوه بر اینکه زیبایی دوچندانی به جلوه‌ برج العرب می‌افزاید، به‌دلیل ساختار مشبک، انرژی آب را می‌گیرند و مانع از وقوع آسیب و خسارت به سازه می‌گردند.

هنگامی که جریان آبی پر قدرت وارد این شبکه‌ی مشبک می‌شود، بخش عظیمی از انرژی خود را از دست می‌دهد و دیگر نگرانی بابت آسیب به سازه وجود ندارد. برای افزایش ضریب اطمینان، جزیره‌ مصنوعی ۷.۵ متر بالاتر از سطح دریا ساخته شده است.

دمای هوای دما دبی، در ساعاتی از روز به ۴۹ درجه سلسیوس نیز می‌رسد. همان‌ طور که می‌دانید، بیشتر اجسام با افزایش دما، دچار افزایش حجم می‌شوند. فلزات نیز جزو آن از دسته از موادی هستند، که واکنشی سریع به تغییرات دمایی دارند و دچار انقباض (در صورت کاهش دما) یا انبساط (در صورت افزایش دما) می‌شوند. تغییرات طولی فلزات در ساعات مختلف شبانه روز، چالشی مهم برای مهندسان برج العرب  بوده است.

برج العرب از اسکلتی فولاد و یک قاب بیرونی ساخته شده است. طول هریک از ۶ تیرک فولادی که متحمل وزن ساختمان هستند، ۸۵ متر است. در گرمای شهر دبی، احتمال انبساط (افزایش طول) فولاد تا ۵ سانتی‌متر نیز وجود دارد و این اتفاق برای ساخت ابرسازه‌ای مانند برج العرب که تمامی محاسباتش باید به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام شود، یک فاجعه تلقی می‌شود. چرا که اجزای نگهدارنده‌ ساختمان باید به یکدیگر متصل شوند و افزایش طول، انجام این کار را به‌شدت سخت می‌کند.

برای این منطور  مهندسان چفت و بست‌های متحرکی ساختند تا تیرک‌های قطور فولادی قطور برج العرب را بهم وصل کنند. هنگامی که تیرک‌ها بهم وصل شدند، محل اتصال جوش داده می‌شود، بدین ترتیب ساختمان به‌شکل یک‌جا منبسط و منقبض می‌شود و دیگر نگرانی از بابت کج‌ومعوج شدن، سازه وجود ندارد.

دمای داخل برج العرب همواره ۲۳ درجه سلسیوس است، اما دمای دبی در ساعاتی از روز به ۵۰ درجه نیز می‌رسد و این سخن بدین معنی است، که در ساعاتی از روز نزدیک به ۳۰ درجه اختلاف دما میان فضای داخل و خارج وجود دارد. اختلاف دما باعث ایجاد اختلاف فشار نیز می‌شود و در نهایت این اختلاف فشار می‌تواند موجب بروز اثر دودکش و بادهای شدید و حتی طوفان شود. برای جلوگیری از این پدیده ، درب های چرخان استفاده شده است.

که از خروج هوا جلوگیری کند و فشار داخل و بیرون را از هم جدا کند.

شیخ محمد آل مکتوم، که در آن زمان ولیعهد دبی بود و پروژه‌های عمرانی متعدد به درخواست او ایجاد شده بود. درخواست داد که تا حد ممکن تمامی ابزارهای داخل سوئیت‌ها الکترونیکی باشند. بدین شکل که در هر اتاق یک لپ‌تاپ باشد و تمامی وسایل اتاق نظیر؛ پرده، چراغ‌ها، در ورودی و … مجهز به ریموت کنترل باشند. ایجاد چنین تجهیزاتی می‌تواند سبب ایجاد یک مجموعه اتفاقات خطرناک شود، چرا که برای انجام این کار می‌بایست، ساختار سیم‌کشی برج تغییر می‌کرد و همچنین ۵۰ درصد بارالکتریکی افزایش می‌یافت.

در برج العرب هر سوئیت نزدیک به ۱۴ کیلووات انرژی مصرف می‌کند، این عدد چیزی برابر ۸ برابر مصرف انرژی در یک سوئیت معمولی در اروپا است.

از آن‌جایی‌که برج العرب شامل ۲۰۲ سوئیت است، انرژی لازم برای تامین برق برج العرب، حدودا برابر شهرکی با ۶ هزار نفر جمعیت است! تمامی پرده‌های این هتل مکانیسمی الکتریکی دارند و نزدیک به ۵۲ هزار لامپ در داخل سازه وجود دارد.

برای مدیریت این حجم عظیم جریان الکتریکی، بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر سیم‌کشی در داخل ساختمان قرار داده شده است. این حجم عظیم از جریان الکتریکی می‌تواند سبب اختلالی اعوجاج هارمونیکی شود. که موجب یک اتش سوزی مهیب میشود.

برای جلوگیری از این پدیده برج به  دستگاه فیلترینگ اکتیو امواج مجهز می باشد.