جرثقیل برجی / tower crane
جرثقیل بلند متحرک برای جابجائی مصالح و بار در ارتفاع زیاد. در ساختِ سازه های بلند و هر پروژه که نیاز به جابجایی های گسترده و وسیع اجسام در یک فضای مشخص را دارند مانند برج و سد سازی و… مورد استفاده قرار می گیرد.با توجه به قدرت مانور بالای تاور کرین در زمینه ی باربرداری در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد .
تاور کرین علاوه بر بالا بردن بار بصورت عمودی در ارتفاع خود ، قابلیت جابجائی بار بصورت افقی در شعاع خود و بصورت دورانی تا ۳۶۰ درجه به دور خود را دارد.
تاور کرین توسط اپراتور وبه کمک ریگر هدایت می شود.
تاورکرین ها در ظرفیت های ۳ ،4 ،۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۶ ، ۲۰ ، ۲۴ ، ۳۲ ، ۴۸ ، ۵۰ ، ۶۴ و حتی ۲۴۰ تن هم می باشند. لیکن معمولاً در ظرفیت 3 الی 20 تن مصرف بیشتری دارند.
وزن باربرداری جرثقیل برجی بستگی یه ظرفیت وزنی تاور و محل قرار گیری بار روی فلش دارد. نزدیک مرکز تاور (ساقه تاور) امکان باربرداری حداکثری را دارد و هرچه به نوک فلش نزدیک شود میزان باربرداری کاهش می یابد. استاندارد میزان باربرداری توسط سازنده مشخص می گردد.
تاور باید بصورت دائمی از زمان برپائی تا جمع آوری مورد بازرسی های دوره ای قرار گرفته و صدور گواهینامه سلامت تاورکرین انجام گردد.
برند های معروف جرثقیل برجی
برند های معروف بسیاری برای تاور کرین وجود دارد ازجمله :
لیبهر (Liebherr) آلمان ، ترکس (Terex) آمریکا ، پوتن (potain ) فرانسه ، شینشیانگ (Xinxiang ) چین ، پوتن جانگ جیاگانگPotain ZJG (Zhangjiagang ) چین و همچنین برند های کاتانو (Cattaneo) ، کرل (Kroll) ، پیکو (Pecco) ، کن کرین (Konecranes )
قیمت خرید تاورکرین بستگی به ظرفیت و برند آن دارد.
انواع تاور کرین
- ثابت
- متحرک
- بالا رونده
عملیات نصب تاور
اولین قطعه از تاور کرین که به کالسکه معروف است، داخل پی قرار می گیرد و درون بتن فونداسیون مدفون می شود. ابعاد پی با توجه به تناژ دستگاه و طبق کاتالوگ فنی متفاوت است. تقریبا وزنی معادل 180 تن و ابعادی حدود 10*10*1.3 متر دارد.
در بعضی از مدل ها، اولین قطعه (کالسکه) تاور کرین را به وسیله وزنه های بتنی در جای خود ثابت می کنند. در مدل های ریلی هم به این روش اجرا می شوند با این تفاوت که وزنه ها فقط بر روی پایه تاور کرین قرار می گیرند و و هیچ گونه اتصالی با زمین ندارند و بدین صورت امکان جابجایی تاور را به وجود می آورد.
بعد از گیرش بتن، سایر قطعات و سکشن های بعدی را تا ارتفاع مورد نظر با استفاده از جرثقیل ماشینی بر روی هم سوار می کنند.
در مرحله ی بعد کاج را روی قطعات نصب می کنند. کاج دستگاه بین ۲ سکشن قرار می گیرد.
افزایش ارتفاع تاور کرین به این صورت می باشد که ابتدا پمپ هیدرولیک روی کاج سوار می شود، سپس تحت فشار جک ها، کل دستگاه به اندازه ی یک سکشن بلند شده و قطعه جدید در فضای خالی ایجاد شده نصب می شود. پس از سفت کردن پیچ ها، سایر سکشن ها هم به همین ترتیب نصب می کنند و این مراحل را تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر تکرار می کنند.
به ازای هر 15 تا 20 متر دکل یا ساقه تاور می بایست جه ایستائی و حفظ تعادل به وسیله دستک یا کمربند به ستون های سازه مهار گردد.
اجزا تاور کرین
- قطعات پایه یا کالسکه
که در نوع ثابت در بتن ریزی مدفون می شود و در نوع متحرک زیر وزنه ها قرار میگیرد.
- پایه یا دکل
متشکل از سکشن ها - قطعات یا سکشن (tower section)
قطعاتی خرپائی با ارتفاع حدود ۲ تا ۳ متر از فولاد سخت ST52 ساخته شده و به صورت مدولار روی هم نصب و آنها را با پیچ یا پین، - ارتفاع دهنده یا کاج یا سیستم تلسکوپاژ
کاج وسیله ای است برای سوار کردن سایر قطعات تاور کرین تا ارتفاع موردنظر می باشد.
- کنس یا صفحه گردان
- کله قندی (tower head)
- جیب یا فلش (jib )
بازوی افقی بلندی که وظیفه حمل بار را بر عهده دارد و از اتصال قطعات کوچک خرپائی (jib section) بهم مونتاژ می شود و شاری اوت در راستای فلش تاورکرین حرکت می کند. - کن فلش یا کانتر جیب (counter jib)
- کابین و تجهیزات داخلی (cabin)
- ترولی یا کالسکه حرکت (trolley)
دستگاه حرکت ریلی قلاب روی جیب - شاری اوت (shariout)
مجموع ترولی،اتاقک بازرسی و قلاب - اتاقک بازرسی
روی شاری اوت نصب است برا انجام بازرسی فلش
- هوک یا قلاب (hook)
- وزنه تعادل (Counter Weights)
- موتورها و گیربکس ها
شامل موتور قلاب ، موتورگردان ، موتور شاری اوت - تابلو برق
شامل اینورتر و کنتاکتورها می باشد . - سنسور ها
شامل: سنسور ترولی ، سنسور گردان ، سنسور قلاب ، سنسور گشتاور ، سنسور تناژ ، سنسور باد ،
سنسور ها اطلاعات خود را به پی ال سی تابلو برق اصلی میفرستند و پی ال سی بعد از پردازش آنها اگر وضعیت هر یک از پارمترها خارج از حد مجاز باشد به اپراتور اطلاع می دهد و یا سیستم را قطع می کند. - میله های مهاری (tie)