اواپراتور صفحه ای یا پلیتی

اواپراتور صفحه ای یا پلیتی (plate heat exchanger)

نحوه عملکرد این اوپراتورهای صفحه به این صورت است که تعداد زیادی صفحه از جنس استیل ضد زنگ در کنار هم و به صورت آبندی شده نسبت به هم قرار می گیرند. در فضای خالی بین صفحات این اوپراتور و با الگوی یکی در میان، سیال داغ و سیال سرد (آب) جریان می یابد و از طریق دیواره صفحات حرارت منتقل می شود. این اوپراتورهای صفحه ای در شرایطی که اختلاف دمای نزدیکی میان ماده مبرد در حال تبخیر و آب چیلر مورد نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد اوپراتورهای صفحه ای یا پلیتی در برخی از چیلرها و مینی چیلرها بوده و استفاده از چیلرهایی با اواپراتور صفحه‌ای در صنایع لبنیاتی برای خنک کردن شیر متداول است.

سطح تبادل کننده حرارت در این نوع اوپراتورها نسبت به نوع پوسته و لوله بیشتر است، این اوپراتورها می توانند در ابعاد کوچکتر حرارت زیادی را منتقل کنند و دارای قیمت بیشتری نسبت به اوپراتورهای پوسته و لوله هستند ولی به اندازه این اوپراتورها قابلیت تحمل فشارهای بالا را ندارد. اوپراتورهای صفحه ای چیلر تراکمی در حجم مشابه، به نسبت اواپراتورهای شل اند تیوب به شارژ‌ ماده مبرد کمتری نیاز دارند.

پاکسازی اوپراتورهای پلیتی ساده بوده و می توان براحتی آن ها را بعد از تمیزکاری سر هم کرد. برای کم و زیاد کردن تعداد صفحات در این اوپراتور می توان ظرفیت آن را تغییر داد

Posted on