در این روش فروش ، خریداران برای خرید یک کالا با پیشنهاد قیمت بالاتر از قیمت پیشنهادی قبلی با یکدیگر رقابت میکنند.
در هر مزایده سه عنصر مزایدهگذار ، کالا و پیشنهاد دهندگان وجود دارد.
مزایده زمانی شکل میگیرد که تقاضا برای کالا یا کالاها بیشتر از مقدار موجود است و پیشنهاد دهندگان برای به دست آوردن کالا با یکدیگر رقابت میکنند.
در هر مزایده، مزایدهگذار تلاش میکند تا کالای خود را به بیشترین قیمت ممکن بفروشد و پیشنهاد دهندگان در پی تصاحب کالا با قیمت پایین تر میباشند. مزایده گدار یک قیمت پایه مشخص میکند و کالا به قیمت پایین تر فروخته نمیشود.
انواع مزایده
در مزایده قیمت کالا از یک مقدار حداقل شروع شده و بهطور متناوب افزایش مییابد.
روش اول
مزایده زمانی به اتمام میرسد که پیشنهادی بالاتر از پیشنهاد فعلی وجود نداشته باشد
روش دوم
با افزایش قیمت افرادی اعلام میکنند که از مزایده خارج شدهاند. زمانی که یک خریدار از مزایده خارج شد دیگر نمیتواند به مزایده باز گردد و مزایده زمانی به اتمام میرسد که تنها یک نفر باقی بماند.
در مزایده های اشخاص حقوقی ، عموما کارشناس رسمی دادگستری ، ابتدا مال را ارزیابی نموده و قیمت پایه ای را مبنا قرار می دهد.